داروسازان
مطالعات جدید پزشکی
دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, :: 15:4 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

 

پروپرانولول به علل گوناگوني مثل كاهش فشارخون ؛ تسكين درد قلبي ؛ پيشگيري از سردردهاي ميگرني ؛ و درمان بي نظمي ضربان قلب تجويز مي شود.

همچنين براي جلوگيري از دومين حمله قلبي در افرادي كه يك بار دچار قلبي شده اند، كاربرد دارد. ممكن است در شرايط ديگري نيز پزشكتان اين دارو را برايتان تجويز كند. به همين علت آن را را يك مسدودكننده بتا مي شناسند.

با مسدودكردن اين تكانه ها، به قلب كمك مي كند تا منظم تر و مؤثرتر بزند و در نتيجه بار كاري قلب كاهش يابد.


چگونگي مصرف
مقادير متفاوتي از پروپرانولول براي علل مختلف تجويز مي شود. شكل طولاني اثر پروپرانولول معمولاً روزي يك بار مصرف مي شود. مهم است كه دارو را هر روز ساعت معيني بخوريد.

معمولاً بهتر است دارو را صبح پيش از صبحانه مصرف كنيد تا فراموش نكنيد. پروپرانولول را مي توان با يا بدون غذا مصرف كرد. هر روز پيش از خوردن پروپرانولول نبضتان را بشماريد و فشارتان را اندازه بگيريد اگر كمتر از ۶۰ در دقيقه بود، يا فشار سيستولي (عدد بالايي ) كمتر از ۹۰ ميلي متر جيوه بود، پيش از خوردن داروي آن روز با پزشكتان مشورت كنيد.

 

(به انگلیسی: propranolol) (بانام‌های تجاری ایندرال و پرانول)٬ دارویی از دسته بتابلاکرهای غیرانتخابی‌ است که عمدتاً برای درمان فشارخون و نامنظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی، درمان بی‌نظمی تپش و گلوکوم تجویز می‌شود.[۱]

این دارو همچنین برای جلوگیری از دومین حمله قلبی در افرادی که یک بار دچار حمله قلبی شده‌اند، کاربرد دارد. با مسدودکردن این تکانه‌ها، به قلب کمک می‌کند تا منظم‌تر و مؤثرتر بتپد و در نتیجه بار کاری قلب کاهش می‌یابد.

پروپرانول در تعدای از اختلالات فیزیکی مانند لرزش اساسی و نیز روحی مانند فوبیای اجتماعی، اختلال اضطراب منتشر و اختلال هراس و به‌ویژه اختلال استرس پس از سانحه[۲] نیز کاربرد دارد که البته هیج یک از آن‌ها مورد قبول اف‌دی‌ای نیستند.

پروپرانول نخستین بتا بلاکری است که در دهه ۱۹۶۰ توسط جیمز دبلیو بلک دانشمند اسکاتلندی کشف شد. او برای ساخت پروپرانول در سال ۱۹۸۸ جایزه نوبل پزشکی را گرفت.[۳]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:, :: 14:48 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی
 
لوپوس بیماری سیستم ایمنی بدن است که میتواند قسمتهای مختلفی از بدن رادرگیر کند، شامل : پوست،مفاصل ، قلب ، ریه ، خون،کلیه ها و مغز.
 
 در بدن انسان‌ها سیستم ایمنی نقش بسیاری در نحوه بروز بیماریها و بهبودی پس از آن دارد اما گاهی همین سیستم ایمنی و اختلال در کارکرد آن می‌تواند منجر به بروز بیماریهای موسوم به بیماریهای اتوایمیون (Auto immune) گردد.
یکی از این بیمارها، لوپوس می‌باشد.
لوپوس بیماری سیستم ایمنی بدن است که میتواند قسمتهای مختلفی از بدن رادرگیر کند، شامل : پوست،مفاصل ، قلب ، ریه ، خون،کلیه ها و مغز. بیمارى لوپوس اریتماتوى منتشر SLE که به اختصار لوپوس نامیده میشود از دسته بیمارى هاى خود ایمنى است . لغت   " منتشر " بدین معنى است که این بیمارى قادر است قسمت هایى از بدن را درگیر سازد ." اریتماتو " به معنى قرمز رنگ است که بخاطر هاله قرمز رنگ روى پوست گونه ها به این نام گذاشته شده است .
سیستم ایمنی بدن به صورت طبیعی،آنتی بادیهایی دارد که این آنتی بادی ها علیه ویروس ها ودیگر مواد خارجی عمل میکنند.این موادخارجی درواقع بعنوان آنتی ژن عمل می کنند و اختلالات سیستم ایمنی بدن راسبب می شوند دربیماری لوپوس درواقع سیستم ایمنی نمی تواند فرقی بین ماده خارجی و سلول ها و بافت خود بدن بگذارد،درنتیجه به بافت خودی حمله می کند . این روند دلیل التهاب و درد و صدمه، در قسمتهای مختلف بدن است .

در واقع اختلال ناشناخته در دو نوع سیستم ایمنی سلولار و همورال بدن در لوپوس وجود دارد.
این بیماری می‌تواند هم در زنان و هم در مردان دیده شود اما اغلب در زنان جوان و در سنین باروری رخ می‌دهد و می‌توان گفت که لوپوس بیماری زنان 15 تا 45 ساله است.
لوپوس یک بیماری سیستمیک (Systemic) است که بسیاری از ارگان‌ها را درگیر می‌کند. ژنتیک هم علاوه بر مسائل ایمنی در بروز لوپوس نقش عمده‌ایی دارد. شاید علت بروز بیشتر در زنان، نقش هورمون‌ها هم باشد. کلمهء " لوپوس" که در زبان لاتین به معنى گرگ است ، در قرن هیجدهم براى توصیف تظاهرات پوستى گوناگون لوپوس بکار برده شد،  به این علت که هاله قرمز رنگ روى گونه ها ظاهرى شبیه به محل گاز گرفتگى گرگ ایجاد میکند .

هم چنین به نوشته پایگاه اینترنتی "انجمن درمانگران ایران علایم "لوپوس" به طور مكرر شعله ور شده و سپس فروكش می كند.حملات آن معمولا شامل تب و خستگی به اضافه چهار علامت از علامت های شایه این بیماری است. علایم شایع لوپوس، زخم های دهانی،قرمزی كف دست و پا،ورم صورت و ساقها، ضربان قلب سریع ونامنظم،كوتاهی نفس،دردسینه،ریزش مو،بزرگی گره های لنفاوی وجود پروتئین در ادرار،افزایش حساسیت نسبت به آفتاب،كم خونی،درد مفصلی همراه قرمزی،تورم و احساس درد با لمس و تغییرات روانی از قبیل روان پریشی است.
لوپوس در حال حاضر غیر قابل علاج محسوب می شود.
خصوصیت این بیماری دوره های فروكش و عود علایم است كه طول عمر مورد انتظار را كاهش می دهد ولی علایم آن برای سالها قابل تسكین یا كنترل است. تحقیقات علمی درباره علل و درمان این بیماری ادامه دارد و این امید وجود دارد كه درمانهایی موثرتر و نهایتا علاج بخش ارایه شود.
حساسیت به نور خورشید در برخی بیماران ممكن است بروز كند كه در این صورت از مواجهه با نور خورشید باید خودداری كنند و یااینكه از كلاه ،عینك آفتابی،تركیبات ضد آفتاب و لباسهای آستین بلند برای حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب استفاده كنند. به نوشته "پایگاه اطلاع رسانی سلامت ایرانیان" نوع دوم لوپوس ،لوپوس دیسكویید موضعی است كه فقط پوست صورت ،سر، گوش ها و گردن را درگیر می كند،لوپوس دیسكویید با لوپوس منتشر در سرتاسر بدن متفاوت است كه در ‪ ۱‬تا‪۲‬ درصد موارد به سمت لوپوس منتشر پیشرفت می كند. لوپوس دیسكویید بزرگسالان هر دو جنس را می تواند مبتلا كند ولی حداكثر میزان بروز آن در زنان در اواخر دهه سوم زندگی دیده می شود. از علایم شایع لوپوس دیسكویید ضایعات پوستی قرمز برجسته با پلاك های دارای قطر ‪ ۱‬تا‪ ۴‬سانتی متر و حاشیه های كاملا واضح هستند كه در هر جای صورت ممكن است بروز كند ولی شایعترین محل بروز آنها گونه ها و خط آرواره است. هنگامی كه دو ضایعه با اندازه نابرابر در دوطرف بینی بروز می كند برخی آن را ضایعه بال پروانه ای می نامند و گاهی اوقات ضایعات بر روی سر ظاهر می شوند كه با لكه های موضعی ریزش مو همراه هستند.

لوپوس دیسكویید هم پیشگیری خاصی ندارد اما محافظت پوست از نور آفتاب شدت بیماری را كاهش می دهد. این اختلال دوره خود را در عرض ‪ ۱۰‬تا‪ ۲۰‬سال طی می كند و ‪ ۹۵‬درصد بیمارانی كه به سمت لوپوس منتشر پیشرفت نمی كنند دارای عمر طبیعی خواهند بود. معمولا بر اساس نمای ضایعات پوستی و سابقه بیمار می توان این اختلال را تشخیص داد.با این حال آزمایش های خون و نمونه برداری پوست به رد كردن تشخیص لوپوس اریتمای منتشر كمك می كند. در صورت مشاهده علایمی همچون ظاهر شدن ضایعات بر روی دستها،تورم، قرمزی و درد مفاصل و ابتلای یكی از اعضای خانواده به این اختلال باید به پزشك مراجعه كرد.


زماني كه لوپوس به كليه‌ها حمله مي‌كند، آسيبي بر جاي مي‌گذارد كه زندگي فرد را تهديد خواهد كرد. در حال حاضر دستورالعمل‌هايي پيش‌روي شما قرار دارد كه توسط يكي از دانشگاه‌هاي روماتولوژي امريكا به روزرساني شده است. شناسايي و درمان درگيري‌هاي كليوي در مراحل نخستين ابتلا به بيماري لوپوس و جلوگيري از آسيب‌هاي جدي هدف اصلي اين مركز است.

SLE يا لوپوس سيستميك اريتماتوز يك بيماري خودايمني است و زماني بروز مي‌كند كه سيستم ايمني بدن، به اشتباه به بافت‌ها و سلول‌هاي سالم حمله و آنها را دچار آسيب مي‌كند و برخي از علائم آن عبارتند از راش و خارش‌هاي پوستي، درد مفاصل و خستگي.  


علت دقیق "لوپوس سیستمیك اریتماتوز" شناخته نشده است ،چیزی كه مشخص است این است كه در این بیماری (‪ (SLE‬قابلیت سیستم ایمنی بدن برای افتراق عوامل بیگانه و خارجی از بافتهای خودی از بین می رود. سیستم ایمنی دچار اشتباه می شود وبر ضد سلول های سالم خودی عمل می كند و همانند یك عامل بیگانه،عوامل خودی رانابود می كند. نتیجه این عملكرد بدن ایجاد یك سری واكنش های خود ایمنی است كه باعث ایجاد التهاب دراندامهایی مانند مفاصل،كلیه ها ،پوست و... می شود. التهاب در بافت بدن با ‪ ۴‬علامت مشخص قرمزی،تورم و گاهی اوقات با دردناك بودن در لمس نمایان می شود. ثابت شده است كه عواملی همچون سطوح هورمونی درهنگام بلوغ و علل محیطی مانند مواجهه با نور خورشید ،برخی علل ویروسی و داروهای خاص موجب تحریك آغاز بیماری می شوند. این بیماری ارثی نیست چون نمی تواند مستقیما از والدین به كودكان منتقل شود ولی كودكان یك سری عوامل ژنتیكی را از والدین خود به ارث می برند كه می تواند باعث مستعد شدن آنان به ابتلا به این بیماری شود امااین عوامل موجب ابتلای قطعی به این بیماری نیست.
بیماری ‪ SLE‬قابل پیشگیری نیست ،اما با این حال بیماران مبتلا به آن باید از قرار گرفتن درمعرض عوامل برانگیزاننده و شعله وركننده بیماری مانند مواجهه با نور خورشید بدون استفاده از محافظت كننده در مقابل نور آفتاب ،بعضی عفونت های ویروسی ،تنش های روحی و استفاده از برخی داروها خودداری نمایند.

  انواع لوپوس
 
•چهار نوع لوپوس داریم :

1. پوستی Discoid Lupus Erythematosus  )DLE) یک بیمارى مزمن پوستى است که در صد کمى از آنها مبتلا به SLE  نیز هستند و بقیه فقط مشکل پوستى دارند.

2. لوپوس منتشر Systemic ( در بالاى صفحه توضیح دادیم ).

3. دارو یی Drug – Induced : بیمارى است با علائم مشابه لوپوس که در اثر مصرف بعضى داروها ایجاد میگردد و با قطع (تذکر: قطع این بعضى از داروها باید توسط پزشک باشد ) دارو بر طرف میشود. در این بیمارى آنتى بادیهایى تولید میشود که بجاى عمل کردن بر علیه باکتریها ، بر علیه سلولهاى بدن فرد وارد عمل میشوند . حاصل عملکرد آنتى بادیها بر علیه سلولهاى بدن تولید کمپلکس هاى ایمنى است که با گردش در جریان خون و رسوب در بافت هاى مختلف سبب تخریب بافت ها میگردند. اگر چه لوپوس یک بیمارى چند ارگانى ( مولتى سیستم ) است که ارگان هاى مختلف بدن را میتواند درگیر سازد ، بیشتر بیماران به فرم هاى شدید بیمارى مبتلا نمیشوند.

سیر بیمارى به صورت دوره هاى عود و بهبود میباشد . درگیرى شدید ارگان هاى حیاتى ( کلیه ، قلب ، ریه ، مغز )  نادر  است و بیشتر بیماران زندگى عادى خواهند داشت .


4. نوزادی – جنینی Neonatal Lupus:  یک بیمارى نادر است که نوزادان به ان مبتلا میشوند و با علائم پوستى ، قلبى و کاهش پلاکت هاى خون تظاهر میکند .

آمار جهاني
بنياد لوپوس در امريكا اعلام كرده است حدود يك و نيم ميليون امريكايي به عارضه لوپوس مبتلا هستند كه يك‌سوم آنها دچار عارضه نفريت لوپوس يا نارسايي مزمن كليوي هستند. همچنين در ميان امريكايي‌هاي آفريقايي تبار كودكان و افراد
 
لوپوس" یك بیماری مسری نیست و مانند عفونتها نمی تواند از یك فرد به فرد دیگری انتقال یابد. لوپوس اریتماتوی منتشر در همه سنین و هردو جنس بروز می كند ولی ‪۹۰‬ درصد موارد آن در خانم های بین سنین ‪ ۳۰‬تا‪ ۵۰‬سال رخ می دهد.
 
كمتر از 25 سال در معرض ابتلا به عارضه لوپوس قرار دارند كه در نهايت به بيماري نفريت لوپوس ختم مي‌شود معمولاً مردان آفريقايي امريكايي در اين ميان بيشتر در معرض خطر قرار گرفته‌اند.
از طرفي هم اغلب علائم عارضه نفريت لوپوس شامل افزايش وزن، خستگي، فشار خون بالا، ادرار تيره، تورم اطراف چشم و مچ پا و يا انگشتان هستند.   علایم و تظاهرات عمومی و اختصاصی لوپوس عبارتند از:

-  شایعترین علامت خستگی زودرس می‌باشد که می‌تواند عذاب آورترین علامت باشد.
- تب، دردهای مفاصل محیطی و بزرگی غدد لنفاوی در بیماران لوپوسی به وفور دیده می‌شوند.
- درگیری‌های پوستی مخاطی مثل زخم‌های دهانی بدون درد یا دردناک و راش‌های پوستی اختصاصی مانند راش بال پروانه‌ای روی صورت، حساسیت به نور و ریزش موها جزء اصلی ترین تظاهرات هستند.
- در بیش از نیمی از بیماران درگیری قلبی و ریوی هم ممکن است پدید آید.
-از بدترین درگیری‌ها، تظاهرات کلیوی است. این علایم به صورت دفع پروتئین، خون و کست‌های سلولی و درگیری بافت کلیه رخ می‌دهد.
-درگیری‌های سیستم خونی مثل کمبود گلبولهای سفید، قرمز و پلاکت‌ها و ایجاد لخته در عروق مختلف و خونریزی‌های مکرر.
- فنومن (نشانه) رینود در حدود نیمی از بیماران به صورت واکنش تیره شدن نوک انگشتان در برابر سرما در لوپوس و بعضی بیماریهای اتوایمیون دیگر دیده می‌شود. فنومن رینود در واقع یک پاسخ سه مرحله ایی به شکل پریدگی، سیانوزه شدن و پرخونی واکنشی در پاسخ به سرما می باشد.
- درگیریهای عصبی به صورت تشنج و ایجاد هذیان‌ها و توهم‌ها هم در سیر رو به وخامت بیماری ممکن است دیده شود.
- وجود آنتی بادی‌های اختصاصی در بدن که با اندازه گیری آنان می‌توان بیشتر به تشخیص پی برد.
آنچه در تشخیص بیماری برای پزشک مهم است، تشخیص بالینی است یعنی مجموعه‌ای از علایم و نشانه‌های بیمار به همراه برخی تست های آزمایشگاهی پزشک را به تشخیص می‌رساند و هیچ نشانه قطعی برای تشخیص وجود ندارد. سیر بیماری لوپوس یک سیر بهبودی و فعالیت مجدد است و ممکن است بیمار دوره‌هایی بدون علامت باشد.
بیماران  مبتلا به لوپوس به مطلب زیر توجه بیشترى کنند که :
لوپوس یک بیماری خود ایمن مزمن و جزء دسته بیماری‌های روماتولوژیکی است. در این بیماری سیستم ایمنی با علت نامشخصی علیه خود بدن فعال می‌شود.
همچنین اکثر بیماران لوپوس درگیری‌های ارگانیک خفیفی دارند و اطلاع‌رسانی به آنها در مورد اینکه ممکن است ارگان‌های مهم‌شان هم درگیر شوند، مهم است. البته نه از این نظر که فکر کنند به این مشکل مبتلا می‌شوند بلکه از این نظر که به فکر باشند اگر علامتی داشتند، زودتر به پزشک مراجعه کنند و ارتباط نزدیکی با پزشک داشته باشند تا بیماری‌شان به مرحله غیرقابل درمانی نرسد.
در سال‌های گذشته طول عمر بیماران خیلی کمتر بود ولی الان اگر بیماری خوب تشخیص داده و یا درمان شود بیمار طول عمر خوب و طبیعى دارد .


توضیح آنتى بادى و آنتى ژن:
*آنتى بادى ( پادتن): نوع خاصى از پروتئین خون که در بافت لنفویید در پاسخ به حضور آنتى ژن( پادگن) خاصى تولید میشود و درپلاسما به گردش در میاید تابه پادگن (آنتى ژن) حمله ور شودو آن را بى  زیان وضرر سازد. تولید پادتن هاى ( آنتى بادى هاى )ویژه در برابر آنتى ژن هاى متنوعى چون باکترى هاى مهاجم ، دانه هاى گرده ى استنشاق شده و گویچه هاى سرخ بیگانه ، هم مبناى ایمنى و هم آلرژىاست . رد بافت یا اندام به دنبال پیوند زدن نیز ناشى از تشکیل آنتى بادى است . از لحاظ شیمیایى ، آنتى بادى ها پروتئین هایى از نوع گلوبولین هستند ؛ آنها را طبق ساختار و کارکردشان رده بندى میکنند( ایمونوگلوبولین ).

* آنتى ژن ( پادگن ) : هر ماده یى که بدن آن را بیگانه یا بالقوه خطرناک تلقى کند و بر ضد آن پادتن( آنتى بادى)  بسازد . آنتى ژن ها معمولا پروتئین هستند ، ولى مواد ساده ، حتى فلزات ،ممکن است با پروتئین هاى بدن ترکیب شده آنها را تغییر دهند و آنتى ژن شوند.

برای بیمار لوپوسی راهکارهایی برای پیشگیری از شعله ور شدن بیماری به کار می‌رود از جمله:
-  لباس‌های گرم و محافظ  برای درمان فنومن رینود
- استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و پوشش مناسب در برابر اثرات اشعه UV نور خورشید.

اما اکثر بیماران به درمان تهاجی و پیگیری درازمدت تحت نظر پزشک متخصص مانند درمان‌های ضد التهابی، درمان‌‌های کورتیکواستروئید و داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی نیاز دارند. تمامی بیماران باید در دوران بارداری تحت نظر ویژه بوده و همچنین از لحاظ درگیری‌های قلبی عروقی وکلیوی مرتب پیگیری شوند. احتمال بدخیمی‌ها هم در بیماران لوپوسی بالا رفته و حتما باید بررسی‌های دوره‌ای جهت بیماران انجام شود. با تمام تظاهرات گفته شده، پیش آگهی اکثر بیماران مطلوب است.


تشخيص زودهنگام نفريت لوپوس
پروفسورها و پزشكان فعال در زمينه بيماري لوپوس و عارضه‌هاي مزمن كليوي به يك اصل مهم اشاره مي‌كنند كه عارضه و درگيري‌هاي كليوي در ابتدا اغلب خاموش است. در اين ميان پزشكان مربوطه بايد به رنگ ادرار فرد دقت داشته باشند.
همچنين از آنجا كه اين عارضه، عارضه‌اي خاموش است پزشكان انجام بيوپسي را بهترين راه براي شناسايي بيماري نفريت لوپوس معرفي مي‌كنند.
علاوه بـــر ايــن دستورالعمل‌هاي ارائه شده حاكي از اين است درمان با بعضي داروهاي ضدمالاريا براي جلوگيري از آسيب به كليه‌ها و ساير نقاط بدن مناسب خواهد بود. كنترل فشار و كلسترول خون نيز از نكات كليدي ديگر به حساب مي‌آيد. از اين‌رو سطح فشار خون هرگز نبايد بالاتر از (mmHg 80/130) قرار داشته باشد.

روش‌هاي درماني
برخي از داروهاي كنترل فشار خون به عنوان عاملي مهاركننده، از كليه‌ها محافظت مي‌كنند.
در ضمـــن درخصوص داروهاي مربوط به عارضه نارسايي مزمن كليوي و كنترل آن بايد آزمون و خطا را درنظر گرفت. پزشكان و محققان در اين‌باره مي‌گويند: اگر فرد مبتلا به مدت شش ماه از يكي از داروهاي مربوطه استفاده كند و بهبود حاصل نشود بايد به سراغ داروي ديگري برود و اگر باوجود مصرف داروي ديگر در مدت سه ماه، عارضه به سمت بدتر شدن پيش رود بايد مصرف داروي ديگري را آغاز كرد.

لوپوس و بارداري
زنان باردار مبتلا به نفريت لوپوس دچار يك چالش خاص هستند در صورتي كه مي‌توان، بسياري از داروهاي موجود را در دوران بارداري مورد استفاده قرار داد اما شبهه‌اي كه در اين ميان وجود دارد اين است كه چگونه مي‌توان در زمان تصميم‌گيري براي باردار شدن، مصرف دارو را قطع كرد و يا اينكه پس از قطع مصرف دارو، خطر شعله‌ور شدن بيماري وجود دارد يا خير كه پاسخ به اين سؤالات در دست تحقيق و بررسي است.
در دو يا سه دهه اخير، پيشگيري و مراقبت از عارضه نفريت لوپوس، دوره طولاني‌مدتي را سپري مي‌كرده است اما مي‌توان از پيشرفت بيماري جلوگيري كرد. همچنين دستورالعمل‌ها و رهنمودهاي مطرح شده، به مراقبت بهتر از بيماران مي‌انجامد و علاوه بر اين تحقيقات آزمايش‌هاي باليني و روش‌ها و عوامل درماني جديد و يك پايه و اساس مورد نياز براي آينده خواهند بود.  

نکته مهم :

از آنجائیکه بعضی از درمانها سبب عوارض جانبی می شوند،مهم است که به پزشک هر گونه علامتی را اطلاع دهید و همچنین مهم است که بدون اجازۀ پزشک مصرف دارو هایتان  را قطع نکرده یا تغییر ندهید و یا خود سرانه دارویى را شروع نکنید . پس مهم این است که بیمار به پزشک اعتماد کند و بداند که پزشک تمامی عوارض این بیماری و عوارض درمان ها را می‌داند.  

بیماران مبتلا به نفریت لوپوسى " لوپوس با درگیرىکلیه  "  بایستى جداً  از مصرف خودسرانه انواع مسکن ها جهت پیشگیرى از نارسایى کلیه پرهیز نمایند .

بیماران با داشتن اطلاعات مفید از بیماری خود و پیگیری منظم  زیر نظر پزشک معالج خود میتوانند  زندگی ای همانند افراد سالم داشته باشند و از زندگی خود لذت ببرند .   


توجه داشته باشید :
تشخیص بیماری لوپوس سخت است و از شخصی به شخص دیگر فرق می کند و دوران خاموشی و بیداری دارد و علائم آن می تواند تقلیدی از بیماری های دیگر باشد .
خیلی مهم است که علائم لوپوس رابدانید و آگاه باشید که در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارید یا نه.
باید به این نکته توجه داشته باشیم که به دلیل پیشرفت در تشخیص زودهنگام ومدیریت صحیح در کنترل بیماری ، بیشتر بیماران زندگی معمولی راادامه می دهند.

از آنجا که بیمارى لوپوس یک بیمارى خودایمن و مزمن مى باشد و دوره هاى فعالیت بیمارى درافراد بیمار مبتلا به لوپوس یکسان نیست ، آگاهى بیمار و اطرافیان او از چگونگى روند بیمارى به بهتر شدن زندگى بیمار و سودمند تر شدن پیامد درمان ها کمک ارزنده اى مى نماید .
آشنایى بیماران درگیر با بیمارى لوپوس، با یکدیگر  و در میان گذاردن آگاهى ها و دستاوردهاى هر یک از آنان بایکدیگر در بهبود زندگى آنان کمک شایانى است  وهمینطور اطمینان از اینکه در صورت دریافت درمان کامل و موثر ، میتوانند مانند افراد سالم ، زندگى معمولى خود را داشته باشند .

10 سئوال مهم که باید از پزشک خود بپرسید :

1- آیا مصرف همه داروها براى من مجاز است یا دارویى هست که سبب شعله ور شدن بیمارى من شود ؟

2- چه وضعیت هایى مى توانند سبب تشدید بیمارى ام شوند ؟

3- آیا این بیمارى به هیچ یک از قسمت هاى بدن من آسیبى وارد کرده است یا نه؟

4- آیا لازم است من تست سنجش تراکم استخوان انجام دهم؟

5- آیا مصرف کلسیم و سایر مکمل ها براى من ضرورى است ؟

6- عوارض احتمالى داروهایى که مصرف میکنم چیست ؟

7- چه مدت لازم است دارو مصرف کنم ؟

8- آیا من میتوانم باردار شوم ؟

9- چند وقت یکبار لازم است به پزشک مراجعه کنم ؟

10-چه تغییرى لازم است در شیوه زندگى خود ایجاد کنم ؟
سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, :: 11:56 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی
تا به حال اسم صبرزرد به گوش‌تان خورده است؟ اين نام سنتي گياه آلوئه‌ورا در كشور ماست. دكتر نياز محمد‌زاده، متخصص تغذيه درباره اين گياه شگفت‌انگيز مي‌گويد: «تحقيقات زيادي روي اين گياه انجام شده و امروزه بيشتر محققان به صراحت بيان مي‌كنند، يكي از پرخاصيت‌ترين گياهان دنياست. آلوئه‌ورا خواص بي‌شماري دارد و تعداد اين خواص آنقدر زياد است كه نام گياه هزاردرمان را روي آن گذاشته‌اند.


یک پزشك يوناني به نام جالينوس معتقد بود مصرف اين گياه از سكته‌هاي مغزي پيشگيري مي‌كند. همچنين برندهاي معتبر آرايشي و بهداشتي سعي مي‌كنند از خواص بي‌نظير آلوئه‌ورا در محصولات‌شان بيشتر استفاده كنند، چون اين گياه به دليل دارا بودن بسياري از ويتامين‌ها و آب فراوان، در سلامت پوست و مو نيز موثر است. مصرف اين گياه براي افرادي كه مشكل گوارشي دارند مي‌تواند موثر باشد زيرا عملكرد حركات روده را بهبود مي‌بخشد. تحقيقات اخير بيانگر تاثير اين گياه در كاهش سطح قند و ليپيدهاي خون در افراد مبتلا به ديابت هم هست». 4 اسموتي ويژه داريم كه پايه همه آنها گياه آلوئه‌وراست و هركدام مي‌تواند درمان دردي باشد. 

شربتی برای استرسی‌ها  

منشاء بيشتر بيماري‌ها از استرس كنترل‌نشده است. اگر شما هم در معرض استرس هستید برای کاهش عوارض ناشی از آن به جاي استفاده از قرص‌هاي شيميايي از مخلوط ميوه‌ها استفاده كنيد. 

 

5 تا 6 عدد توت فرنگي رسيده شيرين

2/1پیمانه آب توت فرنگي يا شهد آن

1عدد هلوی رسيده

1 پیمانه ماست

8 قاشق غذاخوري ژل آلوئه‌ورا


استرس بالا باعث ايجاد راديكال‌هاي آزاد در بدن و به دنبال آن باعث بيماري‌هاي مزمن مي‌شود. تنها راه دفاع بدن بهره‌گيري از آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در ميوه‌ها و سبزيجات تازه است. اين اسموتي اگر با ماست پروبيوتيك كم‌چرب، به همراه مقدار متعادلي از توت فرنگي، هلو و آلوئه‌ورا درست شده باشد، منبع مناسبي از آنتي‌اكسيدان‌هاست. 

 
قند خون‌تان نيفتد!

افرادي كه مشكل قند خون دارند، حتی دیابتی‌ها توصیه می‌شود به تعداد متعادل از این اسموتی استفاده کنند. اما به طور کلی ما به همه بیماران دیابتی توصیه می‌کنیم به جای آب میوه ‌ها و اسموتی‌ها از میوه تازه استفاده کنند. 
 

10 عدد توت‌فرنگي يخ‌زده يا تازه

2/1 ليمو تازه

2/1 پیمانه چاي زنجبيل

 دو قاشق غذاخوري عسل

8 قاشق غذاخوري ژل آلوئه‌ورا


 همراهي آلوئه‌ورا با زنجبيل در اين اسموتي مي‌تواند در تنظيم قند خون موثر باشد؛ البته به شرط اينكه عسل آن بسيار محدود باشد و به توت فرنگي آلرژي نداشته باشيد و به جاي ميان‌وعده ميوه خود يك ليوان متوسط از اين اسموتي را استفاده كنيد. تحقيقات نشان مي‌دهد زنجبيل و آلوئه‌ورا در بهبود تنظيم قند خون در افراد ديابتي موثر است. 

 
یک معجون مردانه!

مخلوطي از سبزيجات، هم طعم خوبي خواهد داشت و هم سرشار از ويتامين است. با اين حال اگر با سبزيجات ميانه خوبي نداريد، اين اسموتي فرصتي را مهيا مي‌كند تا بتوانيد از اين طريق از خواص سبزيجات استفاده كنيد. 
 

گوجه‌فرنگي و آلوئه اسموتي

2 پیمانه گوجه فرنگي، خرد شده

آب گوجه فرنگي 2/1پیمانه

آب سيب 4/1پیمانه

2/1 پیمانه هويج خردشده

4/1 پیمانه كرفس خردشده

8 قاشق غذاخوري ژل آلوئه‌ورا


گوجه فرنگي منبع ليكوپن و دشمن سرطان پروستات است. وجود اين ماده همراه سبزيجات غني از ويتامين ازجمله هويج و كرفس مي‌تواند نقش موثري در كاهش بيماري‌هاي مزمن داشته باشد. براي تامين فيبر روزانه، از سيب به جاي آب سيب به همرا ژل آلوئه‌ورا استفاده كنيد. 

 
چربي‌سوزي با اسموتی 

خيلي از افراد فكر مي‌كنند با افزايش وزني كه دارند، ديگر بايد دور آب ميوه يا اسموتي‌ها را خط بكشند؛ تا شايد گرمي به وزن‌شان اضافه نشود. حتي برخي افراد فكر مي‌كنند فقط ميوه يا آب‌ميوه مجاز براي آنها كرفس است، درصورتي‌كه شما با مخلوط اين ميوه‌ها مي‌توانيد اسموتي ای تهيه كنيد كه سوخت‌وساز بدن‌تان را افزايش مي‌دهد. 
 

1 پیمانه چاي سبز

2پیمانه وانيل بدون چربي يا ماست ساده

1پیمانه شهد انبه

1 عدد انبه خردشده

8 قاشق غذاخوري ژل آلوئه‌ورا


چاي سبز از مهم‌ترين تركيبات افزاينده متابوليسم پايه و سوخت‌وساز چربي‌ها در بدن است. همراهي مقدار متعادلي انبه و كمي شهد آن و ماست- به‌ويژه از نوع كم چرب و پروبيوتيك - مي‌تواند اين اسموتي را تبديل به تركيبي براي تامين كالري و افزايش سوخت و ساز بدن براي مقابله با افزايش وزن كند. با اين حال هرگونه زياده‌روي در مصرف اين تركيبات مي‌تواند به راحتي منجر به افزايش وزن در افراد و ساير عوارض شود. 

 
آلوئه‌ورا را همه بخورند جز اين افراد


دستورالعمل‌هاي ذكر شده در بالا تنها چند راه خلاقانه است كه توسط آن مي‌توانيد نوشيدن آلوئه‌ورا را يك تجربه دلپذير بدانيد. اما به‌رغم گزارش هرگونه عارضه در مصرف متعادل آلوئه‌ورا، احتمال ايجاد واكنش‌هاي آلرژيك در زمان مصرف مكمل يا دوز بالاي آن وجود دارد؛ بنابراين مصرف خودسرانه مكمل يا مقادير بالاي آن در كودكان زير 12 سال، زنان باردار و شيرده و افرادي كه داروهاي ضد فشار خون مصرف مي‌كنند، توصيه نمي‌شود. 

 
 
مجله سیب سبز

محققان دانشكده پزشكي هاروارد، راهكارهاي ساده و عملي براي جلوگيري از سكته مغزي ارايه كردند. سكته مغزي يكي از علل عمده مرگ و مير يا ناتواني عضلاني در سراسر جهان است. فرآيند بروز سكته مغزي دقيقاً مشابه با سكته قلبي است با اين تفاوت كه نقطه اثر سكته مغزي در ناحيه مغز و ستون فقرات است. علت بروز سكته مغزي، توسعه پلاك‌هاي آترواسكلروتيك و لخته شدن خون در رگ‌هاي اصلي گردن و ساقه مغز است.  زماني كه لخته خون باز مي‌شود، تكه‌هاي آن وارد انشعابات مختلف رگ‌هاي خوني و سپس وارد مغز مي شود. بر اساس اين فرآيند، خون لازم به بخش‌هاي مختلفي از مغر نمي‌رسد و سلول‌ها به‌طور ناگهاني مي‌ميرند. اين مكانيسم سكته مغزي ناميده مي شود.
مطالعات اخير محققان دانشكده پزشكي هاروارد نشان مي‌دهد كه اين عارضه كشنده با چند راهكار ساده و تغييرات جزيي در شيوه زندگي قابل مهار است. در اين تحقيقات علاوه بر تاكيد به حفظ آرامش و جلوگيري از تنش‌هاي روحي، به چهار مكمل غذايي كه از بروز سكته جلوگيري مي‌كند، اشاره شده است.
اين مكمل‌ها عبارتند از : 
فوليك اسيد: فوليك اسيد با نام شيميايي فولات نيز شناخته مي‌شود. اين مكمل دارويي محلول در آب است و توليد گلبول قرمز مي كند ومقادير بالاي آن در سبزيجات سبزرنگ و غلات سبوس دار وجود دارد.
هموسيستئين يك ماده شيميايي است كه توسط اسيد آمينه توليد مي‌شود. زماني كه ميزان فوليك اسيد بدن كاهش پيدا كند، ميزان اين ماده شيميايي در بدن افزايش پيدا مي‌كند كه توسط آزمايش خون تشخيص داده مي‌شود. افزايش اين ماده شيميايي باعث رسوب كلسترول، كلسيم و تشكيل لخته خون مي‌شود. براي جلوگيري از تمام اين عارضه ها، مصرف روزانه ۴ ميلي گرم اسيد فوليك توصيه شده است. 
عصاره هسته انگور: عصاره هسته انگور حاوي يك ماده شيميايي به نام proanthocyanins است كه تمام راديكال‌هاي آزاد را جذب مي‌كند.  اين ماده خوراكي ميزان التهاب ديواره داخلي عروق و كلسترول بد را كاهش مي‌دهد و از بروز سكته جلوگيري‌ مي‌كند.
منيزيم: ماده معدني منيزيم يكي از مهمترين مواد غذايي توصيه شده براي سلامت عروق است كه از التهاب رگ‌ها و تشكيل پلاك جلوگيري مي كند. منيزيم حساسيت بدن نسبت به انسولين را افزايش مي دهد و براي بيماران ديابتي توصيه شده است.  مصرف روزنه ۶۰۰ ميلي‌گرم منيزيم در روز توصيه شده است. برخي از مواد غذايي حاوي منيزيم عبارتند از : سبزيجات سبز رنگ، آجيل و انواع دانه‌هاي روغني، ماهي، لوبيا، آووكادرو، شكلات تلخ،  لبنيات كم‌چرب، انجير، ميوه خشك، برنج قهوه‌اي، موز.
روغن ماهي: تمام مواد عذايي دريايي شامل مقادير بالايي از اسيد امگا ۳ هستند كه از بروز سكته مغزي جلوگيري مي‌كنند.


برچسب‌ها: سکته, سکته مغزی, پیشگیری

نوشته شده توسط دکتر علی بهشتی   | دوشنبه سی و یکم تیر ۱۳۹۲ | لینک ثابت | آرشیو نظرات 
یک شنبه 1 شهريور 1394برچسب:, :: 13:55 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایسنا، محققان طی این پژوهش دریافتند بیمارانی که در فاز دوم سرطان خود تحت عمل و شیمی درمانی قرار داشتند، با خوردن چهار فنجان قهوه یا بیشتر، نتایج مثبتی را از خود نشان دادند.

 طی این پژوهش، 1000 بیمار پرسشنامه‌هایی را در رابطه با الگوهای رژیمی خود در سه برهه زمانی ابتدا، اواسط و یک سال پس از درمان با شیمی‌درمانی تکمیل کردند.

 محققان دریافتند که قهوه خورها در خطر کمتری برای عود سرطان قرار داشته و شانس چشمگیری برای زنده ماندن و پاسخ مثبت به درمان داشتند. علاوه براین، پژوهشگران این خاصیت مشاهده شده را تنها به کافئین موجود در قهوه مرتبط دانسته‌اند نه دیگر ترکیبات آن.

 محققان خاطر نشان کردند اگر فردی عادت به خوردن قهوه دارد و در حال درمان سرطان روده خود است نباید مصرف آن را قطع کند اما اگر فردی عادت به خوردن قهوه ندارد باید برای آغاز مصرف آن با پزشک خود مشورت کند.

 

 خواص و مضرات نسکافه

در نیمه قرن شانزدهم میلادی درانگلستان، مصرف قهوه به طور کامل رواج یافته بود، به گونه ای که در روزنامه تایمز، بارها این آگهی به چاپ رسید:« قهوه ، شما را سالم نگه می دارد ، به هضم غذا کمک می کند ، چشم درد، سردرد، سرما خوردگی، سرفه و آب ریزش بینی را برطرف می کند و در درمان بیماری هایی مانند سل، نقرس و خون ریزی لثه، دارویی مؤثر به شمار می آید.» درج این آگهی گویای آن است که در آن زمان ، مردم باور داشته اند که قهوه بسیاری از دردها را تسکین می دهد و بعضی بیماری ها را نیز درمان می کند.

همچنین مطالعات نشان می دهد که مصرف قهوه باعث هوشیاری مغز و اعصاب می شود،خستگی عضلات و ماهیچه ها را برطرف می کند ، اشتها را کاهش می دهد ( که این خود مانع از بروز چاقی می شود )، یبوست را از میان می برد، ماهیچه های شش را شل می کند( که باعث سهولت در امر تنفس می شود) ، به دلیل رفع خستگی، زمان و میزان فعالیت را افزایش می دهد، برهمکاری عضلات چشم می افزاید( مهارت و دقت در کارها را افزایش می دهد)، مرکز تفکر را تحریک می کند( لذا بر قدرت قضاوت و نیروی حافظه می افزاید)، به انسان تیزهوشی همراه با آرامش می دهد ، و گاهی در بعضی افراد عامل تحریک قوای شهوانی می شود.

 

 رعایت اعتدال در مصرف قهوه و نسکافه بسیار ضروری است و مصرف بیش از حد ش باعث افزایش کلسترول خون می شود وبیشتر از پنج فنجان در روز در بعضی از افراد مشاهده شده که احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد .

باید گفت که  باعث از بین رفتن مینای دندان می شود که در نسکافه معمولا 30 برابر بیش از قهوه این تاثیر مضر را در بدن ایجاد می کند بعضی از نسکافه ها بدون کافئین هستند که کسانی که مشکلات در واقع عصبی و قلبی دارند بهتر است که از این نوع نسکافه ها استفاده کنند و در بعضی از نسکافه هایی که روی جلدشان می نویسد بدون شکر است معمولا با آسپارتون تهیه می شود.

بعضی از افراد نسبت به کافئین به شدت حساسیت دارند، به طوری که مقدار اندکی از آن ، اشخاص را گرفتار هیجان می کند، ضربان قلبشان را افزایش می دهد و دچار بی خوابی می کند.

کافئین بر ترشح اسید معده و میزان پپسین که نوعی آنزیم معدی است می افزاید.

 کافئین باعث زایمان زودرس می شود و ممکن است در نوزدان ناراحتی ایجاد کند. کافئین برای نوزادا ن دو عارضه ایجاد می کند:

1- از طریق شیر مادر وارد دستگاه گوارش کودک می شود و او را در وضعیت استفراغ قرار می دهد.

2- مدت زیادی در بدن نوزاد می ماند تا متابولیزه شود، زیرا کبد نوزاد به اندازه کافی آنزیم ندارد.

واکنش های متفاوت بدن در برابر کافئین ، به آستانه تحمل افراد بستگی دارد اما به طور کلی تأثیر آن ها را می توان چنین بیان کرد:

 

کافئین موجود در نسکافه و قهوه ، فشار خون را افزایش می دهد. اگر کسی 250 میلی گرم قهوه مصرف کند، فشار خونش در یک ساعت ، 10 میلی متر بالا می رود.

2- قلب: پس از مصرف قهوه، ضربان قلب کاهش می یابد اما پس از مدتی بر تعداد آن افزوده می شود و تا هنگامی که کافئین از بدن خارج نشده باشد به همان صورت باقی می ماند. چنانچه میزان کافئین مصرفی ، بالا باشد نه فقط تپش قلب ایجاد می کند بلکه حالت یعنی حرکت نامنظم ماهیچه های قلب نیز پدید می آید که گاه ممکن است منجر به مرگ شود. بر اساس آمارهای به دست آمده، نوشیدن بیش از 5 فنجان قهوه در روز ، احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد.

در صورتی که مادری دو فنجان قهوه تند بنوشد و سپس به نوزاد خود شیر بدهد چون بخشی از کافئین ، همراه شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود ، امکان دارد عوارض زیر در نوزاد به وجود آید: ناآرامی، لرزش دست ها، پاها و لب ها، سفت یا شل شدن عضلات و ماهیچه های بدن، بی خوابی، جیغ زدن، حساسیت نشان دادن به صدا، به گونه ای که با کمترین صدایی کودک از خواب می پرد.

باید توجه داشته باشید که به مادرانی که فرزند خود را شیر می دهند توصیه می شود که از مصرف قهوه یا مواد کافئین دار پرهیز کنند.6- مغز و اعصاب: تأثیر کافئین بر مغز و اعصاب، می تواند به پیدایش عوارض زیر منجر شود:

1- اضطراب2- هیجان 3- ناآرامی 4- فراموشی و افسردگی .

به طور کلی افرادی که گرفتار عارضه افسردگی هستند ، نباید بیش از یک گرم کافئین در روز مصرف کنند ؛ زیرا سبب شدت یافتن افسردگی آن ها می شود.

 کافئین باعث می شود که مقدار قابل ملاحظه ای از سدیم و پتاسیم بدن از طریق کلیه ها دفع شود، همچنین مقدار مصرف قند را نیز کاهش می دهد که نتیجه آن ، افزایش قند خون خواهد بود. از این رو به کسانی که مبتلا به بیماری قند ( دیابت) هستند توصیه می شود از مصرف مواد کافئین دار، اجتناب ورزند. کافئین ، جذب آهن را در روده ها کم می کند و لذا با توجه به نیاز ضروری بدن به آهن، که کار خون سازی را بر عهده دارد، توصیه می شود که از مصرف کافئین همراه با غذا و تا یک ساعت پس از آن، به طور جدی پرهیز شود.

کافئین میزان سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در نتیجه مصرف کالری نیز افزایش پیدا می کند. برای مثال ، چنان چه کسی یک فنجان قهوه حاوی 100 میلی گرم کافئین بنوشد میزان متابولیسم بدن وی تا 4 درصد افزوده شده و درنتیجه باعث لاغری او می شود.

زنانی که در سینه خود غده فیبروکیستیک دارند ، نباید به میزان زیاد کافئین مصرف کنند، زیرا به بزرگ شدن این غده کمک می کند.

 

 توجه کنیم قهوه و نسکافه خواص نسبتا مشابه ای دارند و باعث بهبود خستگی و رفع افسردگی ،افزایش سوخت وساز بدن و متابلیزم بدن می شود و بنابراین در افرادی که دچار اضافه وزن هستند می تواند مفید باشد وهمچنین جلوگیری از خوای آلودگی می کند و یک دم کرده ای است که فصل امتحانات دانش آموزان ودانشجویان خیلی ازآن استفاده می کنند اما توجه کنیم میزان عوارض جانبی آن که شامل افزایش تعداد ضربان قلب بدن ،تپش قلب ،بیقراری ،تعریق زیاد و اضطراب است  .

در طولانی مدت می تواند اثرات بسیار بدی بر روی افراد بگذارد و درکسانی که دارای بیماریهای گوارشی هستند باعث افزایش ترشح اسید معده می شود و توصیه می شود کسانی که دارای بیماری ریفلاکس یا برگشت اسید معده هستند از مصرف آن خودداری کنند چون باعث ایجاد حرکات نا منظم در ماهیچه های قلب می شود بنابراین کسانی که دارای ناراحتی قلبی هستند حتما از مصرف آن خودداری کنند.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایسنا، محققان طی این پژوهش دریافتند بیمارانی که در فاز دوم سرطان خود تحت عمل و شیمی درمانی قرار داشتند، با خوردن چهار فنجان قهوه یا بیشتر، نتایج مثبتی را از خود نشان دادند.

 طی این پژوهش، 1000 بیمار پرسشنامه‌هایی را در رابطه با الگوهای رژیمی خود در سه برهه زمانی ابتدا، اواسط و یک سال پس از درمان با شیمی‌درمانی تکمیل کردند.

 محققان دریافتند که قهوه خورها در خطر کمتری برای عود سرطان قرار داشته و شانس چشمگیری برای زنده ماندن و پاسخ مثبت به درمان داشتند. علاوه براین، پژوهشگران این خاصیت مشاهده شده را تنها به کافئین موجود در قهوه مرتبط دانسته‌اند نه دیگر ترکیبات آن.

 محققان خاطر نشان کردند اگر فردی عادت به خوردن قهوه دارد و در حال درمان سرطان روده خود است نباید مصرف آن را قطع کند اما اگر فردی عادت به خوردن قهوه ندارد باید برای آغاز مصرف آن با پزشک خود مشورت کند.

 این پژوهش در مجله Clinical Oncology منتشر شده است.

 

 

 

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داروسازان و آدرس aminataie.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان