داروسازان
مطالعات جدید پزشکی
دو شنبه 15 شهريور 1395برچسب:, :: 13:57 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی
 
برخی از انواع میوه‌ها و سبزیجات به دلیل داشتن رنگدانه‌های کاروتنوئیدی، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی قوی‌تری دارند و مصرف آنها می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان و کمک به جلوگیری از پیشرفت آن شود.
 
 به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز به نقل از مشرق، شاید این روزها در بازار میوه و تره بار میوه های خوش آب و رنگی را که نظرها را به خود جلب می کند دیده باشید. شبرنگ، شلیل، انگور قرمز، هلوی زعفرانی، انبه، توت فرنگی، انار، طالبی، هندوانه، فلفل دلمه ای های سبز و زرد و قرمز، کلم بروکلی، کلم قرمز، هویج، گوجه فرنگی، کدو تنبل، اسفناج، ذرت و نخودفرنگی از جمله میوه و سبزیجاتی هستند که به دلیل غلظت بیشتر کاروتنوئیدهایشان در گروه محصولات با خاصیت ضدسرطانی قوی قرار گرفته اند.

 
کاروتنوئیدها، همان پیگمان ها یا رنگدانه های شفا بخشی هستند که رنگ های متنوع را در انواع میوه و سبزی ایجاد می کنند و هر چه غلظت رنگ آن ها بیشتر باشد خاصیت ضدسرطانی قوی تری دارند. کاروتنوئیدها عمدتا به رنگ زرد، نارنجی و قرمز بوده و سبزیجات به رنگ سبز تیره هم حاوی مقادیر زیادی از این رنگدانه ها هستند.
 
کمبود کاروتنوئیدها چه علایمی را در بدن ایجاد می کند؟
 
عدم استفاده روزانه از میوه و سبزی های حاوی کاروتنوئید، حداقل در مدت زمان کوتاه، تاثیر سوئی بر روی بدن نمی گذارد، اما در درازمدت می تواند سبب تسریع بروز برخی از بیماری ها همچون نارسایی قلبی- عروقی و برخی سرطان ها شود. در نتیجه بهتر است با مصرف مستمر میوه و سبزی های رنگی از دریافت کافی کاروتنوئیدها مطمئن شوید.
 
کاروتنوئیدها چگونه با سرطان می جنگند؟
 
کاروتنوئیدها با فعالیت آنتی اکسیدانی خود از سلول های بدن در برابر تخریب ناشی از ترکیبات مضری که در بدن ایجاد یا وارد بدن می شوند حفاظت کرده و از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کنند. ضمن اینکه کاروتنوئیدها در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثر داشته و مقاومت بدن را در برابر انواع بیماری های سخت افزایش می دهند.
 
ارتباط روش پخت و پز و نگهداری میوه و سبزی با اثرات ضدسرطانی آنها
 
پخت ملایم و کوتاه مدت می تواند بر میزان جذب کاروتنوئیدها توسط بدن، بیفزاید. پخت گوجه فرنگی، هویج، اسفناج، کلم بروکلی، نخودفرنگی و ذرت در مقدار کمی روغن می تواند به آزاد شدن بیشتر ترکیبات آنتی اکسیدانی این محصولات کمک کند، اما پخت و سرخ کردن در حرارت های بالا و طولانی مدت از خاصیت کاروتنوئیدها می کاهد و نگهداری سبزیجات به مدت 3 تا 5 روز در یخچال تاثیر سوئی بر ترکیبات مفید آن ندارد.
 
آیا مصرف زیاد محصولات حاوی کاروتنوئیدها موجب بیماری یا عارضه ای خاص می شود؟
 
خیر. دریافت زیاد این ترکیبات مفید از طریق مواد غذایی طبیعی، بیماری خاصی در بدن ایجاد نمی کند، منتها اگر میزان مصرف محصولاتی که حاوی رنگدانه های زرد و نارنجی هستند در یک برهه زمانی، بیش از حد شود، این رنگدانه ها، زیر پوست تجمع یافته و سبب تغییر رنگ پوست می شوند. با مصرف کمتر یا قطع موقتی مصرف این محصولات پوست مجددا به رنگ اولیه و اصلی خود باز می‌گردد.

جمعه 15 مرداد 1395برچسب:, :: 14:43 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

هلیکوباکتر پیلوری علت اکثر موارد زخم‌های معده است و باعث بروز بعضی از سرطانهای گوارشی شده و مهمترین علت ایجاد سرطان معده و لنفوم MALT محسوب می‌شود، اما این میکروب در همه افراد ایجاد سرطان نمی‌کند، حدود ۱۵٪ از بیمارانی که عفونت طولانی مدت دارند ممکن است یک یا چندین عارضه در آنها ایجاد شود.

طبق تخمینها حدود۵۰-۲۵ درصد افراد کشورهای توسعه یافته و تا ۷۰ الی ۹۰٪ افراد در کشورهای در حال توسعه آلوده به این باکتری هستند. در مناطق در حال توسعه ممکن است تا ۸۰٪ جمعیت تا سن ۲۰سالگی به این عفونت آلوده شوند. هر چه سن بالاتر برود احتمال گرفتار شدن فرد هم بیشتر می‌شود.

وضع بد اجتماعی، اقتصادی و تحصیلات پایین از عواملی هستند که احتمال بروز این عفونت را در فرد بالا می‌برد. از عوامل دخیل دیگر تراکم جمعیت، زندگی در شرایط غیر بهداشتی، غذا یا آب آلوده و تماس با محتویات معده افراد آلوده را می‌توان نام برد. انتقال این بیماری از راه فرد به فرد، و عمدتاً از راه‌های دهانی-دهانی یا دهانی-مدفوعی انجام می‌شود

طول آن ۳ و قطر آن حدوداً نیم میکرومتر است. کم هوازی است و به وسیله آنزیم هیدروژناز با تجزیه ملکول هیدروژن تولید انرژی می‌کند. این باکتری همچنین تعدادی آنزیم تولید می‌کند که از مهم ترین آنها می‌توان سه آنزیم اکسیداز، کاتالاز و اوره‌آز را نام برد (که هر کدام مصرف خاصی برای باکتری دارند).

نکته مهم دیگر در مورد هلیکوباکتر پیلوری وجود پمپی در سطح این باکتریست، این پمپ پروتن (k+ / H+ ATPase) مشابه پمپی است که در سلولهای دیواره‌ای بطور طبیعی وجود دارد. وجود این پمپ درباکتری‌ها غیر عادی است، کار این پمپ این است که می‌تواند گرادیان پروتون (یون مثبت) رابه نسبت یک میلیونیوم در دو طرف دیواره نگه‌داشته و هر یون مثبتی را که به درون باکتری راه پیدا می‌کند به بیرون انتقال بدهد. در محیط معده به خاطر وجود اسید معده یون پروتون به میزان زیادی وجود دارد که اگر وارد باکتری بشود باعث نابودیش می‌شود، برای بر طرف کردن این مشکل این پمپ در سطح باکتری به وجود آمده، و یونهای مثبتی را که وارد باکتری بشوند به سرعت از باکتری خارج می‌کند.

هلیکوباکتر پیلوری یک ارگانیسم گرم منفی میکروآئروفیلیک کند رشد است که در معده و دوازدهه یافت شده و با تعدادی از بیماریهای معده-دوازدهه ارتباط دارد. این باکتری با تولید فراوان آنزیم اوره آز که یک فاکتور ویرولانس می‌باشد و می‌تواند جهت تشخیص بکار رود، مشخص می‌گردد.

این باکتری از یک اندام سوزنی‌شکل برای تزریق Cag A مثبت در محل تلاقی دو سلول لایه پوشاننده معده استفاده می‌کند. Cag A سمی است که سیتوتوکسین مرتبط با ژن A تولید میکند. تمام زنجیره‌های H.پیلوری، ژن Cag A را حمل نمی‌کنند بلکه فقط آنهایی که تحت‌عنوان Cag A مثبت طبقه‌بندی شده‌اند بدین عمل مبادرت می‌ورزند. این سم ساختار سلول‌های معده را تغییر داده و باعث می‌شود باکتری‌ها آسان‌تر به آنها بچسبد. به مدت طولانی در معرض Cag A بودن باعث التهاب مزمن بافت می‌شود.

هلیکوباکتر پیلوری (به انگلیسی: Helicobacter pylori) گونه‌ای از باکتری هلیکوباکتر بوده و شایع‌ترین موجود ذره‌بینی است که انسان‌ها را در بُعد جهانی مبتلا به عفونت ساخته‌است. بیش از نیمی از مردم دنیا آلوده به این باکتری هستند.[۱] باکتری مذکور عامل اصلی بیماریی‌هایی مثل زخم معده و ناراحتی‌های معده و ابتدای روده محسوب می‌شود. آمار مبتلایان به این میکروب در کشورهای جهان سوم و ایران درصد بسیار بالاتری دارد (حدود ۷۴درصد از جمعیت بالای سی و پنج سال در ایران).

هلیکوباکتر پیلوری اصولاً باکتری مارپیچی می‌باشد، اما می‌تواند به شکل کروی هم تغییر شکل پیدا کند که این شکل هم قابل زیستن و بیماری زاست، اما غیر قابل کشت (در محیط آزمایشگاهی) می‌باشد وبه مخاط معده متصل می‌شود (در کل در هر دو شکل قابل زیست و بیماری زاست).

 

پنج شنبه 31 تير 1395برچسب:, :: 20:44 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

پ

پیش از اينها فکر مي کردم که خدا
 خانه اي دارد کنار ابرها

مثل قصر پادشاه قصه ها
خشتي از الماس خشتي از طلا

پايه هاي برجش از عاج و بلور
بر سر تختي نشسته با غرور

ماه برف کوچمي از تاج او
 هر ستاره، پولکي از تاج او

اطلس پيراهن او، آسمان
نقش روي دامن او، کهکشان

 رعدو برق شب، طنين خنده اش
سيل و طوقان، نعره توفنده اش

دکمه ي پيراهن او، آفتاب
برق تيغ خنجر او مهتاب

 هيچ کس از جاي او آگاه نيست
هيچ کس را در حضورش راه نيست

بيش از اينها خاطرم دلگير بود
 از خدا در ذهنم اين تصوير بود

آن خدا بي رحم بود و خشمگين
خانه اش در آسمان، دور از زمين

بود، اما در ميان ما نبود
مهربان و ساده و زيبا نبود

در دل او دوست جايي نداشت
مهرباني هيچ معنايي نداشت

هر چه مي پرسيدم، از خود، از خدا
 از زمين، از آسمان، از ابرها

زود مي گفتند: اين کار خداست
پرس وجو از کار او کاري خداست

 

هرچه مي پرسي، جوابش آتش است
آب اگر خوردي، عذايش آتش است

تا ببندي چشم، کورت مي کند
 تا شدي نزديک، دورت مي کند

کج گشودي دست، سنگت مي کند
کج نهادي پاي، لنگت مي کند

 

با همين قصه، دلم مشغول بود
خواب هايم خواب ديو و غول بود

خواب مي ديدم که غرق آتشم
در دهان اژدهاي سرکشم

در دهان اژدهاي خشمگين
بر سرم باران گرز آتشين

محو مي شد نعرهايم، بي صدا
در طنين خنده اي خشم خدا

نيت من، در نماز و در دعا
ترس بود و وحشت از خشم خدا

هر چه مي کردم، همه از ترس بود
مثل از بر کردن يک درس بود

مثل تمرين حساب و هندسه
مثل تنبيه مدير مدرسه

تلخ، مثل خنده اي بي حوصله
سخت، مثل حل صدها مسئله

مثل تکليف رياضي سخت بود
مثل صرف فعل ماضي سخت بود

 

تا که يک شب دست در دست پدر
 راه افتادم به قصد يک سفر

در ميان راه، در يک روستا
خانه اي ديدم، خوب و آشنا

زود پرسيدم: پدر، اينجا کجاست؟
گفت اينجا خانه ي خوب خداست

گفت: اينجا مي شود يک لحظه ماند
 گوشه اي خلوت، نماز ساده خواند

 با وضويي، دست و رويي تازه کرد
با دل خود، گفتگويي تازه کرد

 گفتمش، پس آن خداي خشمگين
خانه اش اينجاست؟ اينجا، در زمين؟

گفت: آري، خانه اي او بي رياست
فرش هايش از گليم و بورياست

مهربان و ساده و بي کينه است
مثل نوري در دل آيينه است

عادت او نيست خشم و دشمني
نام او نور و نشانش روشني

خشم نامي از نشاني هاي اوست
حالتي از مهرباني هاي اوست

قهر او از آشتي، شيرين تر است
مثل قهر مادر مهربان است

دوستي را دوست، معني مي دهد
قهر هم با دوست معني مي دهد

هيچکس با دشمن خود، قهر نيست
قهر او هم نشان دوستي ست

تازه فهميدم خدايم، اين خداست
 اين خداي مهربان و آشناست

دوستي، از من به من نزديکتر


آن خداي پيش از اين را باد برد
نام او را هم دلم از ياد برد


 آن خدا مثل خواب و خيال بود
چون حبابي، نقش روي آب بود

 

مي توانم بعد از اين، با اين خدا
دوست باشم، دوست، پاک و بي ريا


سفره ي دل را برايش باز کنم


مي توان درباره ي گل حرف زد
صاف و ساده، مثل بلبل حرف زد


چکه چکه مثل باران راز گفت
 با دو قطره، صد هزاران راز گفت

مي توان با او صميمي حرف زد
مثل باران قديمي حرف زد

مي توان تصنيفي از پرواز خواند
با الفباي سکوت آواز خواند

مي توان مثل علف ها حرف زد
با زباني بي الفبا حرف زد

مي توان درباره ي هر چيز گفت
مي توان شعري خيال انگيز گفت

مثل اين شعر روان و آشنا:
پيش از اينها فکر مي کردم خدا… 

 

پنج شنبه 24 تير 1395برچسب:, :: 20:52 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

تهیه و تنظیم : دکتر صهبا صمدی

 

با توجه به کاربردهای اخیر فناوری نانو در حوزه پزشکی،  می‌توان  گفت این  فناوری، کلیدی  برای  روش‌های  تشخیص پارامترهاست و در ساخت حسگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این علم همچنین می‌تواند تولید محصولات بافتی مهندسی شده و مصنوعی را گسترش دهد که کاربرد فراوانی در پزشکی دارند.

بهبود فرایند کاشت

به جسمی که در داخل بدن در بخش خاصی برای جبران یک وظیفه قرار داده می شود، کاشت یا ایمپلنت اطلاق می شود. به قرار دادن این جسم در داخل بدن نیز  کاشت گفته می شود. کاشت ها کارهای متفاوتی انجام می دهند؛ از جایگزین کردن مفصل زانو و فنرهایی که شریان ها را باز نگاه می دارد، تا دستگاه های پویای کارگذاری شده مانند دستگاه تنظیم ضربان قلب و سمعک (برای جبران کم شنوایی) را می توان در این دسته قرار داد. در تمام این موارد پیوندها باید طوری کارگذاری شوند که با بافت های بدن سازگاری و تعامل نزدیکی داشته باشند. یکی از مسائل کلیدی، اطمینان از چسبیدن سلول های بیمار به کاشت در جایی است که نیاز باشد، مثل اتصال استخوان که به بازسازی بافت آسیب دیده کمک می کند.

برعکس، در جایی دیگر مثل فنرهای بازکننده رگ (استنت) نباید چنین اتفاقی رخ دهد. در چند ساله اخیر مشخص شده است که خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مواد، هر دو در قابلیت چسبیدن سلول ها و بیومولکول ها موثرند. برای مثال حفره های بیشتر در سطح ماده می تواند اتصال سلولی را بهتر کند، در حالی که سطوح کاملاً صاف حداقل میزان به سلول ها را ممکن می کنند. آماده سازی و پوشش سطحی با مولکول هایی مشابه مولکولهای بافت، چسبندگی را زیاد می کند.دراین قسمت هم فناوری نانوجایگاه مناسبی دارد. برای مثال در پیوند تیتانیوم استخوان، پوششی از دی اکسیدتیتانیوم نانوساختار وجود دارد که اتصال به استخوان را بهبود می دهد.

 

نانوحسگرهای قابل کاشت در شبکیه چشم

فناوری نانو جهت ساخت نسل جدیدی از وسایل کوچک‌تر و قوی‌تر برای برگرداندن بینایی و شنوایی به کار گرفته می‌شوند. این وسایل اطلاعات را جمع آوری کرده  به پیام‌های الکتریکی که به سیستم عصبی انسان منتقل می‌شوند تبدیل می‌کنند. در مواردی که عصب دهی چشم به مغز آسیب نرسیده اما گیرنده‌ای نوری چشم فعالیت لازم را ندارند، می‌توان با تحریک مصنوعی سلول‌ها، فقدان گیرنده‌ها را جبران کرد. در این حالت پیام‌های عصبی مصنوعی ایجاد شده به مغز رسیده و حس بینایی ایجاد می‌شود و از این رو مقداری از دید ابتدایی شخص برگشت پیدا می‌کند.

 

ترمیم استخوان با استفاده از نانو سرامیک

نانو سرامیک های با استحکام بالا را می‌توان به یک خمیر قابل جریان و شکل پذیر که به استخوان‌های محکم جریان و شکل پذیر که به استخوان‌های محکم تبدیل می‌شود، تبدیل کرد. در صورتی که در استخوان از این نوع مواد استفاده شود، سازگاری زیستی تا حد بسیار زیادی بالا می‌رود. در ضمن نسبت به سیمان‌های مصنوعی، نانو سرامیک‌ها این قابلیت را دارند که در هر دو نوع استخوان‌هایی که وزن را تحمل می‌کنند و یا وزن را تحمل نمی‌کنند به کاربرده شوند

پوشش های ضدمیکروبی

پوشش های ضدمیکروبی با کمک به کاهش پایداری و گسترش ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها می تواند منافع مهمی را در محدوده مراقبت های بهداشتی در برداشته باشد. این قبیل پوشش ها به عنوان مکمل و نه جایگزین برای فرآیندهای گندزدایی و ضدعفونی تجهیزات جراحی و سطوح عامل جراحی (از قبیل داروهای ضدعفونی) به حساب می آیند. پوشش ها می توانند توانایی میکروب ها در چسبیدن و رشد روی سطوحی که در معرض خون  بدن بیمارند را طی فرآیندهای عادی جراحی به حداقل برسانند. این امر با اعمال پوشش هایی از قبیل نانوذرات نقره و دی اکسید تیتانیوم که می توانند میکروب ها را به طور مستقیم از بین ببرند امکان پذیر است. این پوشش ها می توانند در به حداقل رساندن انتشار بیماری در اثر تماس نیز، به بیمار کمک کنند.

 

بهبود کارایی ادوات وتجهیزات پزشکی

همان طور که در مقدمه ذکر کردیم از دیگر کاربردهای فناوری نانو در حوزه پزشکی می‌توان به بهبود کارایی ابزاری و ادوات پزشکی اشاره کرد. نانوادوات پزشکی قادرند وظایف بسیار پیچیده ای را در داخل بافت های زیستی انجام دهند که از عهده ی ادوات معمول که در مقیاس های بزرگتر ساخته شده اند خارج است.به عنوان مثال ،ادوات پزشکی کوچکتر از 50 نانومتر براحتی می توانند وارد اکثر سلول ها شده وادوات کوچکتر از 20نانومتر می توانند از جداره ی رگ های خونی عبور کنند.در نتیجه نانوادوات براحتی می توانند با مولکول های مستقر برروی سطح یا داخل سلول ها تعامل داشته باشند ،به طوریکه این تعامل منجر به تغییر رفتار وخواص این مولکول ها نگردد.اندازه نانو ادوات عمو ما کوچکتر از اندازه سلول های انسانی واجزای درونی این سلول ها می باشد.به عنوان مثال نانو ادوات ،امکان شناسایی وتصویر برداری از تومورهای سرطانی بسیار کوچک را فراهم می کند ،ادوات فعلی از این قدرت تشخیصی برخوردار نیستند. تاکنون قدم‌های موثری در این زمینه برداشته شده است و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده پیشرفت‌های چشمگیری در این بخش صورت گیرد.

نانوادوات پزشکی قادرند وظایف بسیار پیچیده ای را در داخل بافت های زیستی انجام دهند که از عهده ی ادوات معمول که در مقیاس های بزرگتر ساخته شده اند خارج است

 

ابزار جراحی هوشمند

وسایل پزشکی مبتنی بر فناوری نانو، جراحان را قادر می‌سازند که کارهایی با دقت و ایمنی بالاتر انجام بدهند و پارامترهای فیزیولوژیکی و بیومکانیکی را با صحت و دقت بیشتری کنترل کند و کارهایی انجام بدهند که قبلاً امکان پذیر نبوده است.

وسایل جراحی مانند چاقو، انبر، گیره و مته به نانو حسگرهای می‌توانند مجهز شوند که قابلیت آن‌ها را افزایش داده و اطلاعات لازم را برای جراح فراهم می‌کند. در این حالت جراحان به طور مداوم اطلاعاتی را از دستگاه‌ها، نوع بافتی که باید برش زده شود و ویژگی های خاص بافت مانند جرم مخصوص، دما، فشار و پیام‌های الکتریکی دریافت می‌کنند که به چگونگی ادامه عمل جراحی کمک می‌کند.

 

ابزارهای تشخیصی بهبود یافته

فناوری نانو راه حل‌های جدید را جهت افزایش سرعت و صحت شناسایی ژن‌ها و مواد ژنتیکی، جهت کشف داروها و بهبود آن‌ها و تهیه فراورده‌های تشخیصی بیماری‌ها ارائه نموده است.

در فناوری‌های رایج از رنگ‌های فلورسنت جهت نشانه گذاری مولکول استفاده می‌شود و به تجهیزات گرانی مانند لیزر جهت نشان داد واکنش‌های زیستی صورت گرفته و یک میکروسکوپ نوری جهت شناسایی محل اتصال، نیاز است. این رنگ‌ها همیشه حساسیت کافی جهت شناسایی ژن‌ها را ندارند و در مورد ژن‌هایی که از هم تفکیک نشده اند باعث ایجاد پاسخ‌های غلط و غیر پایدار می‌شوند. فناوری نانو توانسته است چندین محصول جدید برای افزایش توانایی در نشان دار کردن و شناسایی ژن‌های نامشخص به بازار عرضه کند.

افق آینده علم پزشکی دستیابی به فناوری هایی است که در نهایت سلامت بشر را تضمین می کنند. موضع این فناوری ها کاملاً پیشگیرانه است، یعنی تشخیص و توقف عوامل ایجاد بیماری در بدن، قبل از آنکه بیماری شروع به فعالیت کند. استفاده از ترکیبات و ساختارهای طبیعی در تحقیقات فناوری نانو جایگاهی ویژه دارد.

 

پیشگیری

بیشتر مراقبت های بهداشتی درمان هستند نه پیشگیری. آنها اغلب مدتی بعد از اولین عفونت یا زخم صورت می گیرند؛ در حالی که آسیب بافت و درد قبلاً اتفاق افتاده است. گاهی این آسیب جبران ناپذیر است، گاهی نیز یک اثر همیشگی بر جای می ماند، برای مثال از دست دادن عملکرد قسمتی از بدن یا جای زخم و سوختگی آثاری هستند که اثر آنها همیشه می ماند. فناوری نانو از طریق نظارت موثرتر بر سلامتی فردی و تشخیص بیماری ها در مراحل ابتدایی آن و ایجاد محیط های بیمارستانی پاک و ضدعفونی شده اجازه فعالیت باکتری ها و ویروس ها و دیگر میکروب هایی را که عامل بیماری زا هستند نخواهد داد.

 

معاینه

معاینه وضعیت سلامت بیمار نه تنها در زمان استراحت بعد از عمل های جراحی و درمان مهم است، بلکه برای معاینه معمول موارد خاص نیز حائز اهمیت است. دستگاه های مراقبت، در اندازه گیری مولفه های فیزیولوژی مختلف بدن مانند فشارخون، شیمی خون (میزان قند، هورمون ها و آنتی بادی های خون) ضربان قلب و درجه حرارت بدن بیمار، در هر محلی که بیمار باشد بدون ارسال نمونه ها به آزمایشگاه، انعطاف زیادی دارد. برای تست های پیچیده تر ابزارهای مراقبت با ابزار آزمایشگاه روی تراشه همراه شده و اجازه می دهد که ده ها بلکه صدها بیومولکول مختلف به سرعت اندازه گیری شوند، که این امر به پزشک اجازه می دهد تا در هر محلی که بیمار باشد، بدون خطر از دست دادن نمونه ها و انتظار چند روزه بیمار برای دریافت نتایج از آزمایشگاه وضعیت او را معاینه کند. در این صورت احتمال اشتباه در تشخیص به خاطر ماندن یا خطای آماده سازی نمونه ها در آزمایشگاه نخواهد بود. این امر امکان انجام آزمایش در جاهای دور افتاده را نیز می دهد.

به کمک این تجهیزات می توان بیمارانی از خارج کشور و حتی کشورهای پیشرفته را توسط پزشکان داخلی درمان کرد (برای مثال کنترل بیماری ایدز در کشورهای دیگر). حتی این هدف را دنبال می کنند که تمام این تجهیزات به صورت مخابراتی از محل استقرار بیمار با دفتر دکتر ارتباط داشته باشند و در صورت نیاز به بررسی، دکتر از وضعیت بیمار مطلع شود. در آینده ممکن است چنین ابزاری به صورت بی سیم به کامپیوتری در مطب پزشک شود و به بیماران این امکان را دهد که وضعیت شان توسط دکتر در خانه خودشان در کمال راحتی کنترل شود و نتایج درمان را به راحتی با دکتر در میان بگذارد.در حال حاضرTelemedicineمهمترین دستاورددر حوزه سلامت است.(دربیانی ساده Telemedicine را می توان به نوعی ارائه ی مجموعه خدمات پزشکی با استفاده از تکنولوژی های اطلاعاتی وارتباطی به تمام متقاضیان این خدمات ،به صورت راه دوروفارغ ازمحدودیت زمانی ومکانی تعریف کرد.)

فناوری نانو می تواند از به وجود آمدن عوارض ناخواسته جلوگیری کند. سه محدوده اصلی وجود دارد که فناوری نانو می تواند این انقلاب را ایجاد کند: تشخیص،درمان و پیشگیری.

 

تشخیص بیماری

هر چه بیماری یا آسیب به بخشی از بدن زودتر تشخیص داده شود، با احتمال زیاد آن درمان موفقیت آمیز خواهد بود. پیشرفت آزمایشگرهای زیستی امکان شناسایی میکروب های عامل بیماری را قبل از ظهور عامل بیماری ممکن می سازد. با توجه به پیشرفت فناوری تصویری می توان به درون بدن شخص نگاه کرد و با دقت بسیار زیادی، محل حضور سرطان و آسیب وارده به بافت های بدن و اندام ها را تعیین کرد. با مراقبت های ویژه، مرحله بهبود بیمار با اطمینان مشخص می شود. این پیشرفت ها نه تنها کیفیت بهتری از زندگی ر ا به ارمغان می آورد، بلکه به سرویس های مقرون به صرفه و موثر سلامت نیز کمک می کند. فناوری نانو راه حل‌های جدید را جهت افزایش سرعت و صحت شناسایی ژن‌ها و مواد ژنتیکی، جهت کشف داروها و بهبود آن‌ها و تهیه فراورده‌های تشخیصی بیماری‌ها ارائه نموده است.در فناوری‌های رایج از رنگ‌های فلورسنت جهت نشانه گذاری مولکول استفاده می‌شود و به تجهیزات گرانی مانند لیزر جهت نشان داد واکنش‌های زیستی صورت گرفته و یک میکروسکوپ نوری جهت شناسایی محل اتصال، نیاز است. این رنگ‌ها همیشه حساسیت کافی جهت شناسایی ژن‌ها را ندارند و در مورد ژن‌هایی که از هم تفکیک نشده اند باعث ایجاد پاسخ‌های غلط و غیر پایدار می‌شوند. فناوری نانو توانسته است چندین محصول جدید برای افزایش توانایی در نشان دار کردن و شناسایی ژن‌های نامشخص به بازار عرضه کند.

محققان در تلاشند تا از نانوذرات مغناطیسی برای تشخیص عوامل بیماری زا استفاده کنند.روش این محققان نیز مانند بسیاری از مها رت هایی که امروزه به کار می رود به آنتی بادی های مناسبی نیاز داردکه به این عوامل متصل می شود.نانوذرات مغناطیسی مانند برچسب به مولکول های آنتی بادی متصل می شوند.اگر در یک نمونه عامل بیماری زای خاصی مانند ویروس مولد ایذ مد نظر باشد،آنتی بادی های ویژه این ویروس که خود به نانو ذرات مغناطیسی متصل هستند به آن ها  می چسبند.

درمان

در حال حاضر، مقابله با بیماری ها معمولاً با روش های کاملاً قدیمی پایه ای صورت می گیرد. روش های نوین به طور بارز همیشه کاملاً موفقیت آمیز نیستند و با راه حل ها و روش های کلی معمولاً به حل دسته خاصی از مسائل می پردازند. افزون بر این مراقبت های بهداشتی امروزه می توانند باعث مشکلات متعددی مانند پس زدن یا عکس العمل نامناسب پیوند عضو شوند.

فناوری نانو می تواند به طرق مختلف، به حل برخی از این مسائل کمک کند. امکان استفاده از داروهای شخصی برای بیماران متناسب با بیماری آن ها فراهم خواهد شد. خطر پس زدن عضو پیوندی با استفاده از نانو پوشش های سازگار با بدن می تواند به کمترین مقدار کاهش یابد و در عین حال راه های جدیدی نیز برای هدایت دقیق داروها به سمت اهداف توسعه یابد.

علم نانو همچنین می‌تواند تولید محصولات بافتی مهندسی شده و مصنوعی را که کاربرد فراوانی در علم پزشکی دارد گسترش دهد. جالب اینکه این بافت‌های مصنوعی می‌توانند حتی از بافت خود شخص به دست آیند. فناوری نانو همچنین راه‌هایی برای تولید اندام‌هایی نظیر شبکیه، بخش حلزونی گوش و زیر لایه‌هایی که الگوی نانویی دارند و برای سرعت بخشیدن به رشد اندام‌ها مؤثرند ارائه داده و بازسازی بافت را ممکن می‌سازد

 

نانوحسگرها 

عمده فعالیت نانو حسگرها درپزشکی ،حسگرهای تشخیص پزشکی می باشد. نانو حسگرهای بسیار حساس بر روی تراشه قرارمی گیرد تا بتواند کوچک‌ترین علائم نشان‌دهنده سرطان وسایربیماری هارا شناسایی کند.

 پیشرفت های اخیر در نانوحسگرها ریشه در حرفه دندان پزشکی دارد. بزاق، دهان را تمیز و ضدعفونی می کند، با پوسیدگی دندان مقابله می کند و نحوه کار آن دریچه ای به سمت شناسایی کار بدون نقص و سلامت بدن است. بزاق حاوی پروتئین ها، هورمون ها، آنتی بادی ها و دیگر مواد است. گرفتن بزاق کار ساده ای است و نیازی به خطرپذیری، تنش و دخالت آزمایش خون ندارد.

 

نانو حسگرهای زیستی را برای اندازه گیری چهار سرطان مربوط به مولکول های RNA (ریبونوکلئیک اسید) در بزاق استفاده کرده اند و افراد سالم و افرادی که سرطان دهانی (سرطان از راه دهان) آن ها تشخیص داده شده با دقت 91%  مشخص شده اند. با چنین روش های دقیقی، ممکن است روزی مراکز دندان پزشکی به آشکارسازهای بدون تأخیر برای تشخیص بیماری ها از نمونه های بزاقی مجهز شوند. با تحقیقات در زمینه نانوحسگرهای زیستی ممکن است در آینده ای نزدیک، بیماری های دیگر از جمله انواع سرطان، آلزایمر، آیدز، دیابت و پوکی استخوان از طریق نمونه های بزاقی تشخیص داده شوند.

توانایی به دست آوردن آنالیزهایی با دقت بالا از غشاهای زنده، ابزار بزرگ دیگری از نانوحسگرهای زیستی را در جعبه ابزار پزشکان به وجود می آورد. تراشه های زیستی کمی بزرگ تر از یک تمبر هستند، هر تراشه می تواند آزمایش را برای هزاران نوع ژن مختلف انجام دهد. سطح تراشه ردیف هایی از نقاط میکرومتری دارد که هر کدام ژن خاصی را در بردارند. بیشتر تراشه های حیاتی ژن انسان را دارند. همه ژن ها به کمک روبات های فوق سریع روی تراشه قرار گرفته اند.دراین جا نانو حسگرهای زیستی برای تشخیص حضور بیماری استفاده می شوند. این بیماری ها، هم می تواند بیماری های واگیردار (مثل بیماری های ویروسی و باکتریایی) و بیماری های ژنتیکی (مثل سرطان) باشد. انتخاب مولکول های زیستی (یا بیومولکول یعنی مولکولی که منشاء آن ارگان های زنده هستند) به طبیعت بیماری ها بستگی دارد، اما می تواند یک پروتئین،  DNAیا RNA باشد. همه حسگرها با اتصال دلخواه یک مولکول زیستی به بیومولکول دیگر کار می کنند (مشابه قفل و کلید یا دندانه های زیپ). با اتصال مولکول های زیستی به نانوذات، حسگرها تغییر وضعیت خواهند داد و وضعیت شان توسط دستگاه گزارش می شود.

 

 

 

نانو حسگرهای زیستی دارای این خصوصیات می باشد 

 حساسیت بیشتر: نانوحسگرهای زیستی می توانند حضور میزان خیلی کمی از مولکول های بیماری زا را گزارش دهند. بنابراین بیماری را خیلی زودتر، در مرحله رشد آن آشکار سازند.

عملکرد آسان تر: می توانند سریع و بدون نیاز به خالص سازی نمونه های گرفته شده از بیمار، انجام شوند.

محدوده شناسایی وسیع تر: نانوحسگرهای زیستی با اتصال بیومولکول های مختلف به نانوذرات به طور همزمان، قادر به آشکارسازی بیومولکول های هدف بیشتر و در نتیجه بیماری های بیشتری هستند.

موادی از جمله نقاط کوانتومی که از مواد نیمه رسانا ساخته شده اند، برای تشخیص قابل استفاده هستند. نقاط کوانتومی بسته به ابعادشان می توانند رنگ های مختلفی را منعکس کنند. ذرات طلا معمولاً در آزمایش های الکتریکی یا تغییر رنگ استفاده می شوند. نانوذراتی که از لایه های مواد مختلف تشکیل شده اند، یک اثر رمزی مثل بار کد ایجاد می کنند که این اثر با میکروسکوپ به راحتی خوانده می شود.

نوع دیگری از نانو حسگر ها قابل کاشت یاقطعه های هوشمند هستند که برای بیماران خاص ودروضعیت های مخاطره آمیز به کار می روند و می توانندشیمی خون،علامت های الکتریکی وفشار را کنترل کنند واز طریق ارتباط با وسایل بیرون از بدن،می توان وضعیت درونی بیمار را گزارش نموده ونشان داد که تومور،حمله قلبی،یاعفونت موضعی در شرف تکوین است

 

نانو روبات‌ها 

نانوروبات ها، روبات‌هایی در اندازه‌های مولکولی‌اند که می‌توانند برایِ کار کردن با ماده‌هایی در ابعادِ کوچک (مثلاً مولکول‌ها، سلول‌ها و اتم‌ها) به کار آیند. نانوروبات‌ها وقتی كه به مرحله كاربردی برسند دنیای علم پزشكی را دگرگون خواهند كرد. با كاربردی شدن این اجزا، نانوداروها با استفاده از آنها می‌توانند وارد بدن شوند، بخش‌های آسیب دیده را شناسایی یا درمان كنند. در این بخش به تازگی محققان در دانشگاه كارنگی ملون توانسته‌اند نانوموتوری تولید كنند كه به راحتی درون رگ‌های انسان حركت می‌كند. این اتفاق را می‌توان نقطه عطفی در بخش پیشرفت نانوموتورها دانست.نانوروبات‌ها هنگام كار در بدن می‌توانند توسط تصویربرداری ام‌آرآی دیده شوند. این نانوربات‌ها ابتدا به بدن یك فرد تزریق می‌شوند و پس از آن به بافتی كه برای آن تعریف شده است، می‌روند. تلاش محققان بر ساخت نانوروبات هایی است که در داخل بدن بتوانند وارد شوند. خود را به موضع مناسبی برسانند و سلول زبانبار را نابود کنند. آن ها باید کاری کنند که این روبات ها با سامانه ایمنی بدن، امواج گرمایی اداره کننده گردش خون و تعادل بدن هماهنگ و سازگار باشند.

 

نانوروبا ت ها در جراحی های فوق ریز نیز استفاده می شوند. نانوروبات‌ها می‌توانند از طریق رگ‌ها وارد بدن شوند، به جستجوی محل آسیب‌دیده بپردازند و به کمک رایانه و جراح ناظر، بیماری را تشخیص دهند. پس از تشخیص دقیق محل بروز مشکل، با هدایت جراح و با استفاده از بازوهای مجهز نانوربا‌ت‌ عمل جراحی انجام می‌شود. این ربات‌های کوچک نانومتری می‌توانند جراحی‌های دقیقی را نیز در درون سلول (مثل تعویض کروموزوم‌های داخل هسته سلول با کروموزوم‌های جدید) انجام دهند؛ جراحی‌هایی که تا به‌حال هیچ جراح انسانی موفق به انجام آنها نشده‌است.

 

تصویربرداری 

آشکارسازی پزشکی به پزشکان کمک می کند که آثار تأثیر بیماری و آسیب به بدن را مشاهده کنند. در گذشته این تصویربرداری برای بافت های خاص مثل استخوان ها مطرح بود، اما برای بافت های نرم انجام این فرایند آن چنان آسان نیست. توسعه فناوری نانو کمک می کند که عوامل آشکارسازی جدیدی ایجاد شوند که به طور موثری، بافت های دلخواه را نشان دهند. این عوامل تصویربرداری شامل مولکول هدفی هستند که می تواند به روش خاصی به بافت آسیب دیده یا بیمار متصل شود و یک مولکول آشکار کننده، که می تواند با روش MRI یا XRD ،ماورای صوتی یا روش های دیگر آشکار سازی در بیمارستان ها، شناسایی شود، مشکل آن ها را حل کند. در این راه فولرین ها یا باکی بال ها که قفس هایی از اتم های کربن هستند و می توانند مولکول های آشکار کننده مثل نقاط کوانتومی را در بر بگیرند و به مولکول های هدف نزدیک شوند، پیشگام هستند. در همه موارد عامل آشکارسازی پس از تزریق به بدن بیمار می تواند با دقت بالا جذب بافت آسیب دیده شده و به راحتی موقعیت و وخامت بیماری یا آسیب را به پزشک نشان دهند.

 

تغییر در خصوصیات دارویی

كاربرد فناوری نانو در پزشكی تاثیرات مهمی دارد. شركت Elan یكی از شركت هایی است كه از فناوری نانو در تغییر ذرات دارویی استفاده می كند. این شركت فرایند آسیاب كردن كریستال های نانو را در اختیار دارد كه اجازه می دهد بعد از این فرایند، ذراتی مانند داروی Sirolimns متعلق به شركت Wyeth كه اجبارا می بایست در فرمولاسیون محلول خوراكی به كار برند، بهبود یافته و آن را بتوانند به فرم قرص ارایه نمایند. یعنی با تهیه ذرات نانو فرم محلول این ماده به فرم جامد تبدیل می شوند. داروی Sirolimns به عنوان یك تضعیف كننده سیستم ایمنی همراه سایر فرآورده های دارویی در موارد پیوند اعضا مانند پیوند كلیه به كار می رود. این شركت مدعی است كه با كاهش سایز ذره سرعت انحلال Sirolimns به مقداری كه بتواند به فرم قرص ارایه شود افزایش می یابد. از نظر تجاری این نوع فناوری آسیاب نمودن فقط مختص داروهای با حلالیت بسیار ضعیف است، اما به عقیده این شركت ۴۰ الی ۵۰ درصد فرآورده های جدید (NCE) تقریبا در این رده قرار می گیرد. فناوری نانو همچنین در زمینه داروهای پپتیدی كه عمدتا برای محفوظ ماندن از متابولیسم می بایست به فرم تزریقی تجویز شوند به كمك آمده است و شرایطی را می تواند فراهم نماید تا آنها را بتوان از طریق سایر روش های داروسازی ونیز مورد پذیرش بیمار تجویز كرد.

شركت Xstal Bio كه با دانشگاه های Glasgow Strathelyde همكاری می كند، توانسته است كریستال های نوینی بسازد كه با ذرات پروتئینی پوشش داده شده اند. مدیر اجرایی شركت Xstal Bio معتقد است كه اغلب شركت ها، برای تهیه ذرات نانو از مسیر خرد كردن ذرات بزرگ تر به ذرات كوچك تر استفاده می كنند، اما آنها فرایندی را در اختیار دارند كه مستقیما ذرات كوچك از آن تهیه می شود، بدون آنكه احتیاج به فرایند زیادتری داشته باشند. این فرمولاسیون انسولین استنشاقی را انجام می دهد. بیماران می توانند به سادگی با اسپری كردن و تنفس آن، پودر خشك انسولین و یا یك پروتئین دیگری را دریافت كنند. برای اینكه این راه تجویز به طور موثر در اختیار باشد، ذرات محتوی آن باید آنقدر ریز باشند تا بتوانند در بخش های عمقی مجاری تنفسی نفوذ كنند والبته آنقدر ریز هم نباشد تامبادا پس از مصرف از دهان و بینی خارج شوند. بنابر این شركت Xstal Bio مسیر اثباتی خاصی را پشت سر گذرانده است و هم اكنون این فرآورده در بیماران تحت آزمایش است. فناوری نانو در زمینه تشخیص ساده بیماری ها، تصویربرداری ها و برآوردسریع از كارایی مصرف دارو در افراد نیز كاربردهایی دارد. به طور كلی این فناوری در تولید اعضای مصنوعی، كاشت داروها، استفاده از تشخیص های فردی در كنترل آزمایش های درون تنی و تشخیصی و داروسازی نوین كاربرد دارد. درخصوص آخرین مواردی كه اشاره شد، یعنی مونیتورینگ تشخیصی و داروسازی، این فناوری قادر است ریز وسیله داروهایی بسازد تا پس از كاشتن آن در بدن و كمك آن، سطح خونی مواد بیولوژیك درون بدن دائما تحت كنترل باشد و در صورت نیاز مقداری دارو آزاد و ارایه شود.

 

 

 

ژن درمانی

یكی دیگر از كاربردهای فناوری نانو در زمینه دارو رسانی ژن هاست. Vector های موجود، ویروس های اصلاح شده روی سیستم ایمنی بدن دارای اثراتی هستند، بنابراین تحقیقات روی ساخت، ذرات نانو كه قابلیت حمل ژن ها را داشته باشند از موارد مورد نیاز می باشد. سایر روش های آزادسازی و دارو رسانی به منظور افزایش تاثیر دارو و كاهش اثرات جانبی آنها نیز وجود دارند كه مورد تحقیق می باشند. به طور مثال كاربرد پوشش هایی كه تحت تابش نور فعال می شوند برای كاربرد داروهای خاص در استخوان ها به كار گرفته می شود از این موارد هستند. این نوع داروها عمدتا به علت نوع پوشش دادن آنها، غیرمحلول باقی می مانند و در استخوان ها جذب می شوند. این پوشش ها پس از قرار گرفتن در معرض نور و تابش به فرم محلول درآمده و اجازه می دهند تا دارو به محل اثر خود رسیده و تاثیر نماید. این تحقیقات همچنین بر روی ذرات مغناطیسی كه به كمك آن بتوان داروها را به محل اصلی هدایت نمود نیز انجام می شوند. پوشش ذرات غیر نانو با پلیمرهایی نظیر پلی اتیلن گلیكول نیز از مواردی است كه به كمك آن داروها را می توان به محل اصلی هدایت نمود. این روش سبب می شود تا اختصاصات دارو تغییر ننماید و دارو از متابولیسم در كبد درامان باقی بماند. این راه دارورسانی نیز به زودی در درمان در دسترس قرار خواهد گرفت. علی رغم آنكه امروزه ممكن است فناوری نانو در مقایسه با علوم رایج و كاربردی بیشتر از یك عبارت باب روز جلب توجه نكند، اما اصلا نباید از توانمندی های آتی آن غفلت كرد.

 

تحلیل

مهندسی ذرات و دارو رسانی نوین از مهم ترین فصل های مشترك دارو رسانی با فناوری نانو است، به علت پیشرفت در روندهای ساخت ذرات و فرمولاسیون های دارویی امكان دارو رسانی فرآورده های جدید كه عمدتا از نوع پپتیدها و پروتئین ها می باشند امكان پذیر شده است. هم راستای این پیشرفت ها صنعت ساخت پلیمرهای دارویی امكان تهیه حامل های مناسب برای دارو رسانی به محل های اثر مورد نظر را فراهم كرده است. امید است با یك بازنگری كلی پیرامون توانمندی های موجود در مراكز تحقیقاتی داخلی و امكان سنجی برای انجام پروژه های نانو در عرصه دارو رسانی بتوان از ظرفیت های بالقوه در راستای كاربردی نمودن فناوری نانو در دارو رسانی بهره برداری نمود. متقابلا پژوهشگران نیز می بایستی با درك مناسب از موقعیت فراهم شده و توجه صنایع دارویی از این فناوری، خود را به طور علمی و عملی برای ورود در این عرصه مهیا نمایند و با ارایه دستاوردهای قابل كاربرد، حفظ اعتمام متقابل سرمایه گذاران و گسترش روز افزون این رویكرد در بین صنایع دارویی اقدام نمایند. 

 

در دندانپزشکی

یكی از مشكلات موجود در زمینة دندانپزشكی مواد مورد مصرف است. مواد مورد استفاده در دندانپزشكی بایستی از سفتی و مقاومت بالایی برخورداربوده و ظاهری زیبا داشته باشند. فرمولاسیون ضعیف مواد دندانپزشكی باعث ایجاد ناراحتی، عوارض جانبی و افزایش هزینه مراقبتهای سلامتی می گردند. به همین دلیل شركتها و موسسات مرتبط بامراقبتهای دندانپزشكی سعی دارند تا محصولاتی با كیفیت و كارایی بالا تولید نمایند.شبیه همین ویژگی ها بایستی در مورد مواد مورد استفاده در روكشها نیز وجود داشته باشد.

پیشرفت های اخیر در زمینة فناوری نانو بطور قابل توجهی جهت حل این نیازها مورد توجه قرار گرفته اند. یكی از مهمترین نكات در مورد استفاده ازفناوری نانو در جهت رفع این نیازها، امكان تولید نانوذرات مجزا و بدون به هم چسبیدگی است كه امكان توزیع آ نها در رزینها یا روكشها جهت تولید نانوكامپوزیت ها بطور یكنواخت وجود داشته باشد. مواد كامپوزیت پلیمری از زمان آغاز علوم پلیمری تاكنون وجود داشت هاند. از دیرباز این مسئله آشكار شده است كه افزودن پركننده های (فیلرها) با خواص فیزیكی مشابه با ساختار پلیمری می تواند منجر به تولید موادی با خواص جالب و از جمله موادی با خواص مكانیكی تقویت شده، شود. این گونه كامپوزیت های پلیمری دهه ها از جمله مواد اساسی در بازار مواد تجاری دندانپزشكی بوده اند. درحال حاضر از طریق فناوری نانو امكان تهیه نانوفیلرها و نانوكامپوزیت ها فراهم گردیده است. این مواد دارای خواص نوری، مكانیكی و شیمیایی متفاوتی نسبت به میكروكامپوزیت های قدیمی می باشند.فناوری نانو در ترمیمهای دندانی باعث افزایش سختی در عین زیبایی ناحیه ترمیم شده نسبت به مواد قدیمی می شود.امید می رود با استفاده از این فناوری مشكلاتی كه از قبل در زمینه های مختلف دندانپزشكی ازجمله تولید مواد ترمیمی محكم و زیبا وجود داشته است برطرف شود.

 

خمیردندان هاى سفیدكننده نانویى 

شركت هاى سازنده خمیردندان در رقابت شدید با هم هستند تا خمیردندا ن هایى را ارائه دهند كه مشتریان بیشترى را به خاطر خواصِّ سفید كنندگى بیشتر آن، جذب كند. خمیردندا نهاى تازه توسعه یافته مبتنى بر نانو هیدروكسى آپاتیت (یكى از انواع كلسیم فسفات كه كاربرد زیادى در ساخت و پوشش دهى كاشتنی ها دارد، هیدروكسى آپاتیت است. هیدروكسى آپاتیت،  كاربردهاى فراوانى در پزشكى و دندانپزشكى از جمله جایگزین سازى بافت استخوانی وپوشش دهی کاشتنی های بدن دارد. نانو هیدروکسی آپاتیت خواص مکانیکی بالاتر وزیست سازگاری مطلوب تری نسبت به نمونه های میکرومتری از خود نشان می دهند.)، اثربخشى بسیار عمد ه اى را در زدایش جر مها  از سطح دندان نشان داده اند. این اثرات ممكن است به دلیل خواص ، فیزیكى نانو هیدروكسى آپاتیت باشد كه سطح ویژه بالاترى نسبت به هیدروكسى  آپاتیت با ابعاد میكرو و در نتیجه پتانسیل بالاترى براى جرم زدایى دارد. این سطح ویژه بالاتر در زدایش جر مهاى دندان و  مواد آلى، بسیار مؤثر است. فرضیه دوم برای مكانیزم نانو هیدروكسى آپاتیت ها، تسریع جرم زدایى معدنى است كه در  پركردن تخلخل هاى سطح دندان، درگیر مى شود. بنابراین امكان كاهش تیرگى دندا نها به وجود مى آید. است كه براى دندا نهاى حساس Dent Swiss یكى از خمیردندا نهاى تجارى شده نانویى، خمیردندان ساخت شركت نیز مناسب است.

فناورى نانو می تواند سبب افزایش پیوستگى بین ساختار دندان و ذرات پركن با اندازه نانویى گردد و یك حدِّ واسط طبیعی تر و پایدارتر بین بافتهاى سخت معدنى كارى شده دندان و بیو مواد ترمیمى پیشرفته را به وجود آورد

از مواد تشكیل دهنده این خمیردندان، كلسیم پراكساید است كه در اندازه نانویى به كو چكترین فاصله هاى دندانى نفوذ می کند.رنگدانه هاى دندانى (حاصل از قهوه، چاى یا تنباكو) به رنگ روشن تردر مى آیند. ) به آرامى پلاك دندان را پاكسازى می كنند و به  Papain, Bromelain آنزیم ها (كلسیم پراكساید در انداز ه هاى نانویى) اجازه مى دهند تا بسیار مؤثرتر و كاراتر عمل نماید. كلسیم پراكساید از لحاظ زیستى در دسترس است و این بدان معناست كه به طرز بهترى به دندان متصل شده و اثر شدیدترى خواهد گذاشت. فلوراید از كرم خوردگى دندان جلوگیرى مى نماید.

 

كاربرد رزین هاى كامپوزیتى و نانوكامپوزیت ها در دندان پزشكى 

در فناورى رزین كامپوزیتى، اندازه ذره و میزان حضور ذرات، بیانگر اطلاعاتى مهم براى بهترین استفاده از مواد كامپوزیتى است. تغییر تركیبات پركننده ، عمده ترین پیشرفت در تكامل رزینهاى كامپوزیتى بوده است. این تغییر در میزان و اندازه پركن است كه عملكرد آن را در جلاپذیرى  وهمچنین پوشش و مقاومت در برابر ترك خوردن  كنترل مى نماید. فناورى نانو می تواند رزینهاى كامپوزیتى با ذرات پركن كوچكتررا براى ما تولید كند كه می تواننددر غلظتهاى بالاتر حل شده و در سیستم رزینى، پلیمریزه شوند. مولكو لهاى این مواد، می توانند طورى طراحى گردند كه هنگام جفت شدن با یك پلیمر، سازگار باشند و خواص منحصر به فردى رامانند خواص فیزیكى، مكانیكى و نورى به وجود آورند.در حال حاضر، اندازه ذرات كامپوزیتى معمول، كه اولاً از انداز ه هاى ساختارى كریستا لهاى هیدروكسى آپاتیت، لوله هاى كوچك دندانى  و میله هاى میناى دندان  بسیا متفاوت است و ثانیاً به عنوان حد واسط بین مواد ترمیمی ماکروسکوپی (0,7 تا 40 نانومتر) وساختار نانوسکوپی دندان (دراندازه های 1تا 10 نانومتر) عمل مى كنند، داراى پتانسیل بالقو ه ای برای  تحقیق در زمینه فناورى نانو هستند. فناورى نانو می تواند سبب افزایش پیوستگى بین ساختار دندان و ذرات پركن با اندازه نانویى گردد و یك حدِّ واسط طبیعی تر و پایدارتر بین بافتهاى سخت معدنى كارى شده دندان و بیو مواد ترمیمى پیشرفته را به وجود آورد.

 

 

 

 

 

 

 

ا

امروزه گیاهان بسیار زیادی وجود دارند که اثرا کاهندگی تری گلیسیرید خون انها به اثبات رسیده است

از جمله گیاه شوید  و عرق شوید که در کاهش تری گلیسیرید خون نقش مهمی دارد و همچنیین عرق کاسنی در درمان کبد چرب بسیار مفید است.

روغن هسته انگور و روغن زیتونو روغن ماهی در افزایش HDL  خون و در نتیجه سبب کاهش LDL  می شود

همچنیین آب زرشک و آب غوره و سرکه سیب و آب لیمو نیز به عنوان چربی سوز موثر بوده  و سرشار از انتی اکسیداتنهی مفید هستند.

زردچوبه فلفل رزوراترول موجود در انگور سیاه و دارچین همگی سرشار از آنتی اکسیدانتهای پلی فنلی بوده که در پیشگیری از تصلب شرایین و وپیشگیری از سکته های قلبی و مغزی موثرند

سیر و پیاز هم غنی از انتی اکسیدانتهای مفید بوده  و در سلامتی انسان موثرند.

........................................................................................................

طی مطالعه ای که در سال 87 در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد اثر عصاره برگ انجیر در محتوای تری گلیسیرید در یک مدل کشت سلولی بررسی شد.

که در نتجه عصاره برگ انجیر توانست در میزان تری گلیسیرید نقش کاهشی داشته باشد. در این رابطه مطالعه ای که توسط perez و همکاران در سال 1999 انجام شد تزریق داخل صفاقی جوشانده برگ انجیر در موش  سبب کاهش تری گلیسیرید پلاسما شد. که قلا نیز محققی بنام  Campilo  و همکاران به چنیین نتیجه ای رسیدند.

Canal و همکاران نشان داده اند که عصاره کلروفرمی برگ انجیل سبب کاهش کلسترول تام و همچنیین کاهش قند خون در موشهایی که توسط استرپتوزوتوسین مبتلا به دیابت شده بودند گردیده است.

اسدی و همکاران  نشان داده اند که شیرابه انجیر می تواند محتوای تری گلیسیریرید کبد و همچنیین ترشح تری گلیسیرید و کلسترول را در کبد جوجه ها کاهش دهد.

.........................................................................................................................

 

 

 

جمعه 11 تير 1395برچسب:, :: 20:6 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

نقش استرس در سرطان سینه

 
سرطان سینه یکی از علل مرگ بانوان است . آیا استرس می تواند منجر به سرطان سینه شود ؟
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به مطالعات زیادی که پیرامون ارتباط استرس و سرطان انجام شده هنوز تاثیر مثبت یا منفی آن به اثبات نرسیده است ولی نتایج تحقیقات نشان داده که استرس باعث ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون استروژن می شود.

 

دکتر ماندانا ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران پیرامون رابطه استرس با سرطان پستان اظهار داشت: هر گونه اختلال در عملکرد بدن تحت تاثیر یک واقع یا تهدید استرس نام دارد. که بروز آن در بدن می تواند باعث تغییراتی در ترشح هورمون ها و سیستم دفاعی بدن شود.

وی ادامه داد: تا کنون مطالعات زیادی در خصوص ارتباط استرس با سرطان پستان انجام گرفته ولی هنوز نقش استرس در پیشگیری یا بروز این بیماری به اثبات نرسیده است.

دکتر ابراهیمی تاریخچه مطالعات در این زمینه را قبل از میلاد مسیح عنوان کرد و گفت: نتایج بررسی هایی که تا قبل از میلاد مسیح انجام شده بیانگر این مطلب است که افراد افسرده بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار می گیرند. در دهه های اخیر نیز نقش استرس به علت تاثیر آن بر هورمون های جنسی و سیستم دفاعی بدن مجدداً مورد توجه محققان قرار گرفته است.
 
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان وجود خطای یادآوری را یکی از مشکلات تحقیقات انجام شده در این رابطه ذکر کرد و افزود: انجام مطالعات بر روی جمعیت کمی از بیماران، جمع آوری اطلاعات و ارزیابی وقایع ناگوار زندگی این افراد بعد از گذشت مدت زمان قابل توجهی از رخداد آن و به دنبال آن خطای یاد آوری از مشکلات اساسی این پژوهش ها است.

 

دکتر ابراهیمی با اشاره این مطلب که هورمون استروژن نقش بسیار مهمی در بروز سرطان پستان دارد بیان داشت: استرس در سوخت و ساز استروژن در بدن تأثیر گذار است و اختلال در سوخت و ساز این هورمون می تواند سب بروز سرطان های وابسته به دستگاه های زنانگی شود.

وی تصریح کرد:بر اساس نتایج برخی از مطالعات، استرس به تدریج روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و سیستم دفاعی بدن را دچار اشکال می کند و نتیجه برایند حاصل از آن می تواند موجب رشد سلول های سرطانی در بدن شود، زیرا که سیستم دفاعی در مقابله با تکثیر این سلول ها دچار ضعف می شود. بر این اساس، استرس می تواند عامل آغازگر سرطان باشد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان ابراز داشت: سلول های سرطانی روزانه به طور مرتب در بدن تشکیل می شود ولی طبق نظم خاصی از بدن جمع آوری می گردد، رویارویی با استرس ها و مشکلات زندگی می تواند این نظم را دچار اختلال نماید.

دکتر ابراهیمی خاطر نشان کرد: توجه به این موضوع که استرس به چه شدت و شکلی توسط فرد تحمل می شود و شخص از لحاظ شخصیتی در چه رتبه و جایگاهی است در ارتباط و اثر آن با سرطان موثر است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان افزود: برخی از محققان معتقدند که استرس های شدید می توانند در بروز سرطان موثر باشند و گروه دیگر بر این باورند که استرس های طولانی مدت و مزمن، در ایجاد این نوع بیماری تاثیر گذارند ولی بررسی نتایج پژوهش ها نشان می دهد که استرس به هر دو شکل در احتمال بروز سرطان تاثیر دارد.

وی با اشاره به احتمال تاثیر استرس بر روند بروز مثبت یا منفی سرطان اظهار داشت: این امر که استرس باعث افزایش یا کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان می شود هنوز به اثبات نرسیده است ولی اکثر مطالعات به سمت اثبات افزایش ریسک پیش می رود

بیماری های روان تنی

بسیاری از درد‌های جسمی شما به‌خاطر مشکلات روانی ایجاد می‌شود. این درد‌ها می‌گوید ذهنتان آرام نیست و روانتان از مشکلی رنج می‌برد.

دل‌درد، سردرد، معده‌درد و هزار و یک درد دیگری که گاه و بیگاه سراغ‌تان می‌آید و با هیچ دارویی خوب نمی‌شود، تنها یک زنگ خطر است. این درد‌ها می‌گوید ذهنتان آرام نیست و روانتان از مشکلی رنج می‌برد.

محققان نشان داده‌اند که انسان قادر است این جریان‌های بدنی غیرارادی را تحت کنترل و اراده خود درآورد. از طریق کنترل ارادی جریان‌های غیرارادی بدن این امکان به وجود می‌آید که شخص از تأثیرات استرس بر اعضای خود بکاهد و در نتیجه به درمان اختلالاتی از قبیل میگرن، فشارخون و زخم معده نایل آید

 

 

سه شنبه 25 خرداد 1395برچسب:, :: 15:22 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

اسلام به تغذیه مناسب اهمیت ویژه‌ای می‌دهد به طوری كه آیه مباركه «فلینظر الانسان الی طعامه» به خوبی نمایانگر این مطلب است كه غذای انسان باید حلال، پاكیزه و مناسب باشد و روزه‌داری نیز می‌تواند با تغذیه مناسب از ماه رمضان را برای خود به بهترین نحو بگذرانند همچنین افراد با روزه‌داری صحیح می‌توانند سموم را از بدن خارج كنند.

از عادات غلط غذایی روزه‌داران این است كه به دلیل تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار آب سرد، شربت‌های خیلی خنك و نوشابه مصرف می‌كنند كه این كار موج بروز اختلالات گوارشی در آنها می‌شود.

توصیه می‌شود كه افراد در وعده افطار روزه خود را با آب گرم یا شیر ولرم باز كنند به دلیل اینكه دستگاه گوارش آمادگی پذیرش غذا را پیدا كند.

در وعده افطار و سحر افراد می‌توانند به جای استفاده از قندهای ساده از خرما یا كشمش استفاده كنند زیرا این مواد ضمن كنترل اشتها از افت قند خون پیشگیری می‌كند.

به طوركلی توصیه می‌شود در ماه مبارك رمضان به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مانند زولبیا و بامیه كه حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی ( ویتامین‌ها و املاح ) هستند از مواد غذایی طبیعی شیرین مانند خرما، كشمش و انواع میوه استفاده كنند.

* روزه موجب سلامت روح و سلامت جسم می‌شود
-------------------------------------------------------------

 روزه موجب سلامت روح و سلامت جسم می‌شود و در طول یك ماه رمضان همه سموم و مواد زائدی كه در بدن تجمع كرده است، خارج می‌شود.

دو شنبه 6 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 14:40 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی
 
موز میوه ای است که علاوه بر داشتن طعمی خوشمزه، خواص و فواید بسیاری دارد.
 
 به گزارش سرویس علمی جام نیـوز  به نقل از فرارو،  این میوه که دارای مقدار سرشاری از ویتامین و املاح معدنی است، فواید معجزه آسایی دارد، که از جمله آنها به این موارد می توان اشاره کرد:


- مقابله با افزایش فشار خون: موز دارای مقدار زیادی پتاسیم و مقار کمی سدیم است، که به همین سبب مصرف روزانه آن باعث کاهش فشار خون و همچنین مقابله با افزایش سدیم خون پس از مصرف غذاهایی شور می شود.

- بهبود عملکرد جهاز هاضمه: موز دارای الیاف قابل ذوب شدن و غیر قابل ذوب است، که این الیاف به تنظیم هضم غذا کمک می کند.

- بهترین خوراکی برای رژیم: این میوه به احساس سیری برای مدت طولانی نه فقط به خاطر دارا بودن الیاف بلکه به خاطر بوی آن کمک می کند، بر اساس پژوهش های موجود این بو باعث می شود علامت هایی به مغز ارسال نماید که به خاطر آن شخص احساس سیری کند.

- تقویت گردش خون: مصرف هر روز این میوه باعث می شود بدن 4 گرم الیاف اضافی را کسب کند که باعث کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین و بیماری های قلب می شود.

- سلول سازی: موز 20 درصد نیاز انسان به ویتامین "بی 6" را تامین می نماید که باعث تشکیل هورمون انسولین ضروری برای کنترل قند خون و اسید آمینه ضروری برای سلول سازی می شود.   

- مقابله با کم خونی: موز سرشار از آهن است که باعث تولید هموگلوبین در گلبول های قرمز و مقابله با کم خونی می شود.

- بهبود وضعیت جسمانی: این میوه دارای 27 میلیگرم منیزیوم است که باعث بهبود وضعیت جسمانی به ویژه خوب راحت می شود چون کمبود منیزیوم از دلایل تشنج و افسردگی است.

یک شنبه 22 فروردين 1395برچسب:, :: 21:54 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

ممكن است از نظر ميليون‌ها نفري كه از فشارخون بالا رنج مي‌برند، پايين بودن فشار خون يك وضعيت عالي باشد، در حالي كه كاهش حاد فشار خون مي‌تواند عوارض خطرناكي را براي بدن به همراه داشته باشد. براي اندازه‌گيري فشار خون دو فشار مختلف سنجيده مي‌شود؛ فشار خون سيستوليك كه حداكثر فشار در زمان انقباض بطن چپ قلب است و فشار دياستوليك كه زمان استراحت و انبساط قلب است.

معمولا در افراد سالم، فشار سيستوليك 120 ميلي‌متر جيوه بر فشار دياستوليك 80 ميلي‌متر جيوه است. فشار خون نود شصتم ميلي‌متر جيوه يا كمتر ناشي از كاهش حجم خون، به عنوان فشار خون پايين محسوب مي‌شود، البته در فشار خون پايين مزمن، تقريبا هيچ علامت جدي‌اي وجود ندارد و در واقع تنها زماني كه فشار خون به طور ناگهاني كاهش مي‌يابد و مغز از ميزان خون كافي محروم مي‌شود براي فرد مبتلا مشكلاتي ايجاد مي‌شود.

 

چرا فشار خون كم مي‌شود؟

كم آبي: كاهش فشار خون در بيماراني كه استفراغ و اسهال طولاني‌مدت داشته‌اند، بخصوص اگر مايعات كافي براي جبران آب از دست رفته دريافت نكرده باشند، شايع است. علل ديگر كم آبي مي‌‌تواند ورزش و تعريق زياد، تب و گرما‌زدگي باشد. اشخاص با كم آبي جزئي ممكن است تنها تشنگي و خشكي دهان را تجربه كنند، اما در كم‌آبي متوسط تا شديد، ممكن است كاهش فشار خون همراه با سرگيجه يا غش اتفاق بيفتد. كم‌آبي طولاني و شديد مي‌‌تواند منجر به شوك، نارسايي كليوي، اسيدوز (زياد شدن اسيد در خون)‌، كما و حتي مرگ شود.

 

خونريزي متوسط يا شديد: خونريزي مي‌تواند بسرعت بدن را از خون خالي كند و منجر به كاهش فشار خون شود. خونريزي مي‌تواند ناشي از تروما (آسيب‌ها)‌، عوارض جراحي يا ناراحتي‌هاي دستگاه گوارش مانند زخم‌هاي معده، تومورها يا ديورتيكولوز باشد. گاهي خونريزي ممكن است آنقدر شديد و سريع باشد. (مانند خونريزي از يك شريان پاره شده)‌ كه باعث شوك و مرگ سريع شود.

 

التهاب حاد ارگان‌هاي بدن: پانكراتيت حاد (التهاب پانكراس)‌ مي‌تواند باعث كاهش فشار خون شود، در پانكراتيت حاد،‌ مايعات از رگ‌هاي خوني به بافت‌هاي متورم اطراف پانكراس و نيز به حفره شكمي مي‌رود، در نتيجه خون غليظ مي‌شود و حجم آن كاهش مي‌يابد.

 

بيماري‌هاي قلبي: از جمله بيماري‌هاي قلبي، ضعف ماهيچه قلب است كه مي‌تواند باعث نارسايي قلب شود و در نتيجه، مقدار پمپاژ خون توسط قلب كاهش يابد. يكي از علل شايع ضعف ماهيچه قلب، مرگ (از كار افتادگي)‌ قسمت عمده‌اي از ماهيچه قلب به دليل يك حمله قلبي منفرد بزرگ يا حملات قلبي كوچك‌تر و مكرر است.

موارد ديگري كه مي‌تواند توانايي قلب را براي پمپ كردن خون ضعيف كند، شامل داروهايي است كه براي قلب سمي هستند، همچنين عفونت‌هاي ماهيچه قلب توسط ويروس‌ها و بيماري مربوط به دريچه‌هاي قلب، از اين دست دلايل به شمار مي‌روند.

از بيماري‌هاي قلبي ديگر، التهاب پريكارديوم (كيسه احاطه‌كننده قلب)‌ است. اين التهاب مي‌تواند باعث جمع شدن مايع در داخل پريكارديوم شود و با فشرده كردن قلب، توانايي آن را براي پر شدن از خون و پمپاژ محدود كند.

آمبوليسم ريوي نيز وضعيت ديگري است كه در آن، ابتدا خون در يك وريد لخته مي‌شود (ترومبوز عميق وريدي)‌ و سپس از جداره وريد جدا مي‌شود و به قلب و در نهايت به ريه مي‌رود. يك لخته بزرگ خوني مي‌تواند جلوي جريان خون از ريه‌ها به بطن چپ را بگيرد و بازگشت خون به قلب را براي پمپاژ بشدت كاهش دهد. به همين دليل هم آمبولي ريوي وضعيت بسيار خطرناكي محسوب مي‌شود.

از ديگر مشكلات قلبي مي‌توان به كاهش ضربان قلب اشاره كرد كه مي‌تواند مقدار خون پمپ شده توسط قلب را كاهش دهد. ميزان ضربان قلب در حال استراحت براي يك بزرگسال سالم، بين 60 و 100 ضربه در دقيقه است. هرچند ضربان كمتر از 60 در دقيقه هميشه تحت كاهش فشار خون نيست. (در برخي از ورزشكاران آموزش ديده، ضربان قلب در حال استراحت، 40 و 50 ضربه در دقيقه است)، اما در بسياري از بيماران، كاهش ضربان قلب مي‌تواند منجر به كاهش فشار خون، سرگيجه و حتي غش شود.

افزايش غيرطبيعي ضربان قلب فشار خون را پايين مي‌آورد. از شايع‌ترين نمونه آن مي‌توان به فيبريلاسيون سرخرگي اشاره كرد كه يك اختلال قلبي است و با تخليه الكتريكي سريع و بي‌نظم از ماهيچه قلب مشخص مي‌شود كه باعث انقباض مرتب و معمولا سريع بطن‌ها مي‌شود و در نتيجه بطن‌ها قبل از هر انقباض، زمان كافي براي پر شدن حداكثر از خون را ندارند و مقدار خوني كه پمپ مي‌شود، به‌‌رغم ضربان سريع‌تر قلب، كاهش مي‌يابد. ضربان سريع قلب در بطن‌ها نيز مي‌تواند فشار خون پايين را ايجاد كند و حتي گاهي موجب شوك خطرناكي شود.

از علل ديگر كاهش فشار خون مي‌توان به ايستادن طولاني‌مدت، برپا خاستن ناگهاني پس از وضعيت نشستن، عفونت شديد خون در اثر ورود باكتري‌ها يا ساير ميكروارگانيسم‌ها به خون و شوك آنافيلاكسي كه واكنشي آلرژيك و كشنده نسبت به داروهايي مانند پني‌سيلين، غذاهايي مانند بادام زميني، دريافت موادي حاوي يد از طريق اشعه ايكس يا نيش زنبور عسل دارند، اشاره كرد.

 

داروهايي كه باعث كاهش فشار خون مي‌شوند

داروهايي مانند مسدودكننده‌هاي كانال كلسيم، مسدودكننده‌هاي بتا و ديگوكسين رلانوكسين‌، مي‌توانند ضربان قلب را در انقباض‌هاي قلبي بخصوص در سالمندان كاهش دهند، همچنين داروهايي كه براي درمان فشار خون بالا استفاده مي‌شوند مي‌توانند باعث كاهش فشار خون شوند و نيز داروهاي مدر مانند لاسكيس (به دليل ادرار زياد)‌، حجم خون را كاهش مي‌دهند.

داروهايي كه براي بيماري‌هاي افسردگي و پاركينسون استفاده مي‌شوند نيز مي‌توانند فشار خون را پايين بياورند. در اين ميان، بيماري ديابت هم عامل موثر ديگري در اين رابطه است.

 

كم‌فشاري خون، از تشخيص تا درمان

علائم كاهش فشار خون معمولا ضعف، سرگيجه، تنفس تند، تشنگي، افزايش ضربان قلب و غش است. اندازه‌گيري فشار خون، هم در حالت دراز كشيده و هم ايستاده، معمولا اولين قدم براي تشخيص فشار خون پايين است. ساير آزمايشات مانند CBC مي‌تواند كم‌خوني ناشي از كاهش فشار خون يا بالا رفتن گلبول‌هاي سفيد ناشي از عفونت را نشان دهد. اندازه‌گيري الكتروليت‌هاي خون نيز ممكن است كم‌آبي و كاهش مواد معدني، نارسايي كليوي يا اسيدوز را نشان دهد. كشت خون و ادرار نيز مي‌تواند عفونت خون و مثانه را نشان دهد.

تشخيص كم‌فشاري خون از آنجا اهميت دارد كه در فشار خون بسيار پايين و شوك، ارگان‌هاي حياتي مانند مغز، قلب، كبد و كليه‌ها خون كافي دريافت نمي‌كنند و اين مساله مي‌تواند اين ارگان‌ها را به سرعت دچار نارسايي و آسيب دائمي كند.

درمان كم‌فشاري خون، بستگي به علت ايجاد آن دارد، به عنوان مثال، چنانچه دارويي باعث ايجاد آن شده باشد، بايد كاهش دوز يا توقف دارو، البته تحت نظر پزشك صورت بگيرد. اگر علت افت فشار خون مربوط به كم‌آبي باشد، با استفاده از مايعات و الكتروليت‌ها و در موارد حاد از طريق تزريق وريدي، اين مشكل مرتفع مي‌شود. همچنين در صورت كاهش خون (بر اثر خونريزي و...)‌ از مايعات وريدي و تزريق خون استفاده مي‌شود. در شوك عفوني نيز مايعات وريدي و آنتي‌بيوتيك‌ها به كار برده مي‌شود و در موارد افزايش ضربان قلب، با استفاده از داروها يا دفيبريلاتورهاي قابل پيوند در بدن، مشكل را رفع مي‌كنند. همچنين مشكل آمبولي ريوي و ترومبوزوريدي، با استفاده از رقيق‌كننده‌هاي خون مانند هپادين و وارفارين برطرف مي‌شود. كاهش فشار خون در اثر ايستادن زياد را نيز مي‌توان با تغيير در رژيم غذايي مانند افزايش مصرف آب و نمك و شيريني‌هاي كافئين‌دار و استفاده از داروهايي مانند ميدودرين درمان كرد، در ضمن استفاده از جوراب‌هاي تنگ نيز براي جلوگيري از كاهش فشار خون موثر است.

منبع:jamejamonline.ir

شنبه 29 اسفند 1394برچسب:, :: 22:21 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از شنوباس ماموستا حاج سیدمصطفی خاتمی در خطبه های امروز نماز جمعه با بیان اینکه طبیعت و نفس انسان شاهکار خلقت خداوند متعال است گفت: خداوند با آفرینش انسان و سپس خلقت آسمان و زمین عظمت و بزرگی خود را به نمایش گذاشته و حقا آفرینش هستی نشانی شفاف برای وجود پروردگار است.

امام جمعه اشنویه با اشاره به فرا رسیدن فصل بهار و رویش مجدد طبیعت گفت: همواره در فصل بهار طبیعت بعداز ماهها خزان و زمستان نو شده و رویش مجدد پیدا می کند، موضوعی که به نحوه زنده شدن انسان در قیامت شباهت بسیاری دارد.

ماموستا خاتمی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) رویش طبیعت و زنده شدن مجدد آن را در فصل بهار نمونه ای برابر با زنده شدن انسان در روز قیامت دانسته و از انسانها خواسته با مشاهده بهار از کردار خود و روز قیامت یاد کنند.

امام جمعه اشنویه در بخش دیگری از خطبه های امروز از مردم خواست با فرا رسیدن سال نو دلهای خود را تازه کرده و از هرگونه خشم و کینه خالی کنند،

وی افزود: با فرا رسیدن سال نو و شکفته شدن سرسبزی در طبیعت لازم است ما انسانها نیز دلهای خود را از سیاهی کینه و نفرت خالی کرده و کسانی که با هم کینه و عداوتی دارند، آشتی کرده و سال نو را با صمیمیت و مهربانی آغاز کنند.

ماموستا خاتمی گفت: بر کسی پوشیده نیست که لذت بخشش هزاران برابر از لذت انتقام است و انسانها با بخشش و مهربانی که نشات گرفته از طینت پاک انسانی است نزد خدای متعال پاداشت بزرگی دریافت می کنند.

ماموستا خاتمی در پایان خطبه های آخرین نماز جمعه سال 94 فرارسیدن بهار و سال نو را به همه مردم تبریک گفت و برای روح فوت شدگان سال 94 فاتحه فرستاد و به ذکر دعای یا مقلب القلوب و الابصار پرداخت.

انتهای پیام/

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داروسازان و آدرس aminataie.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان